Magazín · Novinky · v úterý 8. 3. 2022 09:00
Hráči Magicků se mohou těšit na návrat na Kamigawu a na starého nepřítele
Každý ze světů mnohovesmíru Magic the Gathering je něčím unikátní, přičemž si určitě nelze stěžovat na jejich nedostatečnou rozmanitost. Lze tu nalézt téměř vše. Od světů, které jsou tvořené prakticky pouze jedním ohromným městem, přes divokou přírodu, případně plné umělého života, plus inspirované všemi možnými i nemožnými mytologiemi, jaké si může člověk představit. Přesto se stále vyskytují jistá omezení, která dosud nebyla pokořena.
A může se zdát, že jeden takový milník byl pokořen s řadou Kamigawa Neon Dynasty. Stylizovaně se totiž jedná o kyberpunk. Nicméně při bližším pohledu dostáváme to, co již řadu let, tedy magii a artefakty. Z hráčského hlediska se nejedná o první návštěvu tohoto světa. První návštěvu si bylo možné užít před dvaceti lety, kdy se jednalo o celý blok tří edic, konkrétně Champions of Kamigawa, Betrayers of Kamigawa a Saviors of Kamigawa. Tehdy edice experimentovala s velkým množstvím legendárních bytostí, novým pojetím archetypu spiriti a s tématikou primárně japonské mytologie a kultury. To vše se samozřejmě promítne i do nové návštěvy Kamigawy, byť v pozměněné podobě.
Z hráčského hlediska se jedná sice o návrat po dvaceti letech, ale z hlediska příběhu uběhlo v tomto světě rovnou šestnáct set let.
Výrazná podoba světa se promítla i do traileru, který je stylizován do anime provedení a koncipován jako hudební trailer. Speciální vyobrazení karet také nezahálely, je možné tak nalézt nejrůznější kresby vyvedené do stylu mangy.
Zdroj: Wizards of the CoastNetflix stále slibuje seriál ze světa Magic the Gathering
Co je ale snad ještě zajímavější než moderně vypadající svět samurajů, je návrat nejstaršího známého nepřítele tohoto univerza. Součástí edice je totiž i několik Phyrexiánských karet, včetně jednoho sférochodce.
V traileru hraje roli především Jin-Gitaxian, kterého mohou hráči znát z edice Nové Phyrexie, kde zastával roli prétora modré odnoše této rasy. Jinými slovy se jednalo o nejvýznamnějšího Phyrexiana modré many.
NOVÉ MECHANIKY
Jako každá edice, tak i tato přináší jak nové, tak staré mechaniky. Nových mechanik je zde překvapivě málo, protože se většinou jedná o jiné, již známé, ale přepracované mechaniky. To ovšem neznamená, že by nestály za zmínku. Anebo že by jejich dopad na hru byl malý.
Samurajové
Samurajové z původní Kamigawy oplývali schopností bushido. Díky tomu pokud samuraj blokoval, případně byl blokován, získal do konce kola bonus k síle a obraně v hodnotě této schopnosti. Nově oplývá většina samurajů jinou (ač podobnou) schopností, která pouze nebyla označena pojmenovanou mechanikou. Pokud samuraj nebo bojovník (warrior) útočí sám, získá nějaký bonus. Nemusí jít o pouhé posílení, ale i různé podpůrné schopnosti jako možnost zahrát ve stejném kole z hrobu očarování a mnoho dalších.
Díky možnosti aplikovat schopnost nejen na samuraje, ale především i na bojovníky, působí tato mechanika poměrně variabilně. Velmi se tak zvyšuje šance, že se tyto karty prosadí napříč formáty.
Živoucí vybavení
Již nějakou dobu jsou ve hře Magic the Gathering přítomné artefakty vybavení, kterými se mohou různé kreatury vybavit pro zisk nejrůznějších bonusů. V této edici získáme bytosti, které se budou moct na vybavení změnit. Tím nápadně připomínají Phyrexiánskou mechaniku známou jako Živoucí zbraň (Living weapon). Ta fungovala tak, že vynesení vybavení vytvořilo svého nositele.
Tato schopnost se jmenuje Rekonfigurace. A jelikož takto připnutá bytost přestane být bytostí, může být obtížnější se jí zbavit. Tudíž po hromadném ničení bytostí může zůstat na bojišti hromada vybavení s vlastníma nožičkama, co se poskládá do nového a velmi silného ekvivalentu golema. Rozhodně je možné se těšit na velmi zajímavé herní situace.
Modifikovaná bytost
Pod souslovím modifikovaná bytost se skrývá jakákoliv bytost s očarováním, nějakým žetonem, případně vybavená artefaktem. Jednoduše řečeno, je to bytost, co není jenom jedna karta, jak většina slušných právě vyvolaných bytostí bývá.
Nová Phyrexiánská mana
Jako novou mechaniku můžeme vidět i způsob placení many u sférochodkyně Tamiyo, byť se o úplnou novinku nejedná. Phyrexiánská mana umožňuje zaplatit buďto barvou many, nebo dvěma životy. Novinka zde je, že se jedná o půlenou manu, tedy lze ji zaplatit buďto jednou, nebo druhou barvou many, případně za životy. V tomto případě se jedná o zelenou a modrou variantu.
Staré mechaniky
Krom nových mechanik se vrátí několik významných starších mechanik. Ty známe buďto z poslední návštěvy Kamigawy, nebo z jiných edic. První z nich je ninjutsu. Tato zákeřná dovednost umožní zahrát bytost s touto schopností z ruky a nahradit s ní útočící a neblokovanou bytost. Pokud nemá soupeř okamžitou odpověď, může ho propuštění malé potvůrky obranou stát mnoho nepříjemností. V případě, že se z bezvýznamné krysy stane silný nepřítel s nějakým tím bonusem, tak pokud praští do svého soupeře, je to celkem cítit.
Tato mechanika se objevuje na kartách poměrně opakovaně, takže zkušenější hráče nezaskočí.
VOZIDLA
Další z oblíbených mechanik jsou vozidla. Jde o artefakty, které nejsou bytosti, ale mají nějaký požadavek na posádku. Pokud hráč vyčerpá své bytosti v síle požadované posádky, tak se z vozidla stane bytost do konce kola. Většinou je poměr cena/výkon velmi příznivá. Navíc není tak snadné zbavit se bytosti, která není bytostí po celou dobu své existence.
Očarování
Edice krom samurajů a artefaktů také hojně pracuje s očarováními, což stojí tematicky v zajímavém protikladu. Zároveň existují karty s různými bonusy, pokud hráč vlastní jak artefakt, tak očarování.
Cyklus ság
V edici lze najít také nejrůznější cykly, z nichž vyniknou především dva. Jedním jsou ságy. Tento druh očarování je znám již od edice Dominarie z roku 2018, nicméně zde přichází cyklus, kdy po dovršení posledního žebříčku se toto očarování změní v bytost. Tyto ságy lze najít ve všech barvách a na všech úrovních vzácnosti. Také je možné v edici najít pětibarevnou ságu.
Shrine
Opět se nám vrací cyklus očarování s podtypem shrine, jehož účinnost se zvyšuje s množstvím hráčů, kteří ho ovládají. V této edici máme jednu shrine pro každou barvu, jedná se zároveň o bytosti. Vždy nabízí možnost na začátku kola zaplatit jednu manu a spustit svůj efekt, jenž koresponduje s manou, které náleží.
Dračí spiriti
Každá z barev získala i cyklus velmi silných bytostí v podobě dračích spiritů. Pokud tato bytost zemře, jeho vlastník určí, který ze dvou silných efektů se spustí.
SHRNUTÍ EDICE
Edice vypadá z herního hlediska velmi zajímavě, dá se očekávat, že se probojuje do mnoha formátů. Nové mechaniky pak působí jako příjemné osvěžení, aniž by šlo o nějakou velkou abnormalitu, jak tomu občas více či méně úspěšně bývá.
Krom samotné edice si mohou hráči pořídit i některý ze dvou předkonstruovaných commander balíčků. Jeden se soustředí na vozidla, druhý na modifikované bytosti.
Zároveň je možné karty commanderů, respektive z edice Neon Dynasty Commander, najít i v boosterech. Zde jsou některé karty exkluzivní, včetně velice zajímavé legendární bytosti, která je zároveň Shrine. Hráči commanderů tak opět musí jásat za možnost velmi zajímavého archetypu.
Co je phyrexie?
Co se příběhového hlediska týká, samotná nová Kamigawa ho má na rozdávání. Ale zcela nejzajímavější je jistě Phyrexie, která je zde přítomna. Jde o nejstaršího nepřítele, jakého kdy hráči mohli poznat, přičemž sahá ještě do původního světa na Dominarii. Zde došlo k události známé jako válka bratrů, kdy jeden se přidal k Phyrexii, druhý nikoli. Ovšem zde byla tato rasa poražena.
Nicméně její část se zachovala, přičemž byla vyslána skrze známé vesmíry v podobě sondy, která zakotvila na světě známém jako Mirrodin, kde znovu Phyrexie vyrostla. Po lítém boji vyhrála boj o tento svět a začala mu dominovat. To bylo na dlouho, co jsme se s tímto zlem jako hráči mohli setkat, když počítáme pouze hlavní vydávané edice.
To především proto, že tento svět neměl žádný portál, přičemž samotná Phyrexie neměla žádného sférochodce. Jinými slovy byl tento svět odříznut od všech ostatních.
Před rokem se na planině Kaldheim objevil jeden z prétorů, konkrétně Vorinclex. Jak se zde objevil bylo poměrně záhadou, nicméně jeho role byla získání kosmického elixíru, což se mu i podařilo. Díky tomu se mohl vrátit zpět na svůj svět jako hrdina.
Elixír se nakonec dostal k Elesh Norne. A díky tomu se z ní stal vůdce Nové Phyrexie. S ohledem na podstatu a moc elixíru lze s minimální nadsázkou říct, že se Elesh Norne stala bohem.
To se stalo z pohledu hráčů před rokem.
Na nové Kamigawě se objevuje mnohem víc Phyrexie. Jiný prétor, konkrétně Jin-Gitaxias, který měl zde mnohem významnější roli. Dokonce jej můžeme několikrát spatřit v traileru, jak přímo bojuje s postavami z tohoto světa. Povedlo se mu však získat, co potřeboval, ale především získal na svou stranu nového spojence. Sférochodkyně Tamiyo byla velmi vážně zraněna, Jin-Gitaxian ji zvládl "dokončit" podle své nejlepší představy. Jinými slovy dokázal stvořit Phyrexiánského sférochodce a nezničit sférochodeckou jiskru.
Poslední otázka... Jak je sem vůbec mohla Phyrexie dostat?
Již během svého vzestupu na novém domovském světě se střetli s sférochodcem Tezzeretem a navázali spolupráci. Tato informace také vysvětluje, proč nově nese u svého jména přízvisko Zrádce masa (Betrayer of Flesh).
Takže si to můžeme shrnout. Nová Phyrexie, inteligentnější a ve všech barvách many, má možnost cestovat mezi světy, tvořit sférochodce a je sjednocena pod jedním vůdčím hlasem.
Vzhledem k tomu, že během tohoto roku můžeme očekávat edice Dominaria United (tedy Sjednocená Dominarie), plus i The Brothers Wars (Válka bratrů), tak to naznačuje nehezkou budoucnost. Dokonce existují spekulace, že se Phyrexiáni vydají napříč časem, aby mohli navštívit Válku bratrů, tedy že se jim povede vydat se hluboko do minulosti.
Na potvrzení této teorie si budeme muset počkat až na konec roku, kdy bude edice vycházet. Konec konců, třeba jde o úmyslnou mystifikaci. A nebo se stane něco zcela jiného.
Jisté je pouze to, že Nová Phyrexie povstává. A je mnohem silnější. Rozhodně se bude jednat o minimálně důstojného nástupce Nicolase Bolase, který ohrožoval světy až do nedávné doby.
Je to spíše nástin, protože celý příběh Magic the Gathering je příliš rozsáhlý a příliš propletený, aby se dal dostatečně věrně vystihnout. Proto pro každého, kdo rád bádá v různých příběhových pozadí, jsou otevřeny wikipedie a stránky Wizardů. Tam je možné se do různých částí příběhů ponořit a zjistit, co vše bylo v tomto krátkém výčtu vynecháno, případně zjednodušeno.