Duna je hrou ze staré školy. Přesněji řečeno ze 40 let staré školy, neboť právě v roce 1979 vyšla deskoherní podoba této kultovní záležitosti, přenášející nás hráče na pustou a vyprahlou planetu Arrakis.

Planetu, která je pravděpodobně tou nejcennější v celém známém vesmíru. Arrakis, nebo také známá pod jménem Duna, je jediným místem ve známém vesmíru, kde se nachází asi ta nejvzácnější surovina – Melanž, přezdívaná také jako Koření. A Koření je vším. Je to droga, lék, prodlužuje život, přináší zvláštní schopnosti a díky výparům z něho jsou navigátoři kosmických lodí schopni navigovat zakřiveným prostorem. Bez Koření by prakticky neexistovalo propojení mezi jednotlivými planetami Impéria.

A to nejdůležitější… voní jako skořice. Prostě super matroš!

První román z pera Franka Herberta s názvem Duna, který se právem zapsal do zlatého fondu světové sci-fi, vyšel již v roce 1965. A o chvíli později do rodiny přibylo ještě pět dalších románů, které dále rozvíjely osudy Paula Atreida, stejně tak jako osudy Impéria. Duna se dočkala rozšíření i z pera Herbertova syna a samozřejmě ani filmové zpracování nepřišlo zkrátka. Na stříbrném plátně se tak roku 1984 objevila jména jako Patrick Stewart, Kyle MacLachlan nebo třeba Sting. Podruhé v roce 2000 byla Duně vtisknuta nová podoba, a to dokonce v Barrandovských studiích, tudíž nebyly české tváře běhající po rozpálené poušti pouhou fata morgánou. A fanoušci by také jistě neodpustili, kdybychom zapomněli alespoň zmínit videoherní Dunu, která má místo v srdcích řady hráčů.

Avšak novinkou, na kterou mnozí z nás čekáme, bude dvoudílný filmový epos, který nás fanoušky snad tentokrát již dostatečně polechtá na bříšku.

Je tedy zřejmé, že minulost má Duna opravdu bohatou a její deskoherní podoba nás vrhá do nelítostného a prohnaného boje o planetu Arrakis. A daří se jí to naprosto perfektně. Jak bylo již řečeno, jedná se o hru ze staré školy. A i to jí pomáhá v dnešní době ovládané kickstarterovými kampaněmi, opulentním marketingem a plastovou záplavou o rozloze Kaspického moře přinést pořádně hutný zážitek.

Hra to jistě není jednoduchá. Nejedná se o titul vhodný pro milovníky půlhodinových pohodovek. Ani absence české lokalizace nepotěší a prozatím s ní pravděpodobně nemůžeme počítat ani v budoucnu. Cílová skupina hry na našem trhu, je v tak velké záplavě novinek natolik malá, že se vydavatelům lokalizace zkrátka nevyplatí. Naštěstí při samotné hře není absence překladu příliš velkým problémem. Přesto však není třeba zoufat. I pro zaryté odpůrce cizojazyčných textů a šikovné nadšence se v dnešní době dají dohledat jednotlivé herní komponenty s fanouškovskou češtinou.

No a samozřejmě je nedílnou součástí Duna starter packu také řádný dostatek tekutého i křupavého občerstvení, přibližně celé sobotní odpoledne a dalších pět zapálených spoluhráčů. Na oplátku se vám ale odvděčí skvělým zážitkem plného napětí a neustálé interakce mezi hráči, plánování, politikaření, zvratů, bojů, zrad apod. Od původního vydání byla pravidla jen lehce „učesána“, a tak si můžeme dopřát v podstatě autentický zážitek „jako před lety“.

Hra přináší dobře vybalancovaný systém a skvělé herní mechaniky zapadající do příběhové předlohy. Hráč se ujme role jednoho z šesti mocných klanů, jako například urozených z rodu Atreidů, klanu Bene Gesserit, zrádného rodu Harkonnenů či samotného Imperátora. Každá z těchto frakcí přichází s vlastními herními mechanikami, jež zásadně upravují a diferencují jejich herní strategii. Například jako Imperátor budete inkasovat drobný příspěvek do prasátka pokaždé, když kdokoliv ze spoluhráčů bude provádět jakoukoliv transakci. Případně jako Atreida budete mít záblesky vizí věcí budoucích. Proto budete například při slepých dražbách vždy znát vrchní karty z balíčku. Naopak jako vůdce frakce Bene Gesserit budete mít možnost na počátku hry uzřít budoucnost. Vykonat „typ“ vítězného hráče a přesné herní kolo, kdy se tak stane. Za předpokladu pravdivosti vašich vizí se pak tento vítězný hráč stává pouhou „politickou loutkou“ a vítězství a pravou vládu získá právě Bene Gesserit. Důležitým prvkem jsou i spojenectví dvou hráčů, která různé speciální výhody jedné frakce umožňují poskytnout i spojenci.

Každá informace či surovina ve hře je „prodejná“. Hráči tak mohou (a budou) uzavírat všelijaké dohody, příměří či obchody a to ve snaze maximalizovat svoje postavení či zisk co nejvíce Koření, jež ve hře platí jako univerzální platidlo. Jedná se o klíčový aspekt hry, díky němuž je udržována značná míra interakce mezi hráči a prvek obchodu dodává jednotlivým dohodám na vážnosti. Následky z případného porušení úmluv může být například ztráta přísunu informací, financí/Koření či opravdu hodně nepříjemné pomsty právě v nejméně vhodný moment. A to vše jen a pouze pro absolutní nadvládu nad Dunou.

Hra je plná nejen obchodu a politiky, ale i válčení, zrady a v neposlední řadě i dávky blafování. V boji například neurčujete (skrytě) pouze počet bojovníků, ale i jakého velitele pošlete na steč, případně jakou zákeřnou rybičku to skrývá v rukávech. Ovšem nevyklube se právě z tohoto čestného a loajálního velitele zrádce? I to je dalším prvkem hry, jenž dodává soubojům určitou dávku adrenalinu a nejistoty.

A nelze samozřejmě opomenout ani na nástrahy samotné Arrakis, jako nelítostné bouře či písečné červy, které si na háček opravdu nenapíchnete. Je tak možné, že naleziště Koření, kam chvatně ženete své kartonové bojovníky, zmizí v poušti… I s těmi kartonovými bojovníky.

Hráči si užijí i samotnou interakci mezi účastníky. Budete tak mít pocit, že jste neustále vtaženi a hra dokáže navodit dojem, že jste opravdu v příběhu. Snad jedinou výjimkou je situace, kdy se vaše x-hodinová partie protáhne do brzkých ranních hodin, vaše tutově vítězná strategie odpochoduje na propadliště dějin a vás dělí od zaslouženého spánku poslední hráč, který se snaží svou „tutovku“ ještě zachránit ve dvacetiminutovém závěrečném propočítávání. 

Každopádně není boj o Arrakis pro padavky, a Koření se nenatěží samo. Ať již pro milovníky knižní ságy, sci-fi fanoušky či filmové nadšence v očekávání nového písečného blockbusteru, je deskoherní Duna řádnou výzvou i trefou do černého.