Magazín · Novinky · ve středu 5. 10. 2022 07:12
Deskovka Kingdom Come: Deliverance doplatila na současnou podobu crowdfoundingu
Crowdfunding je oblíbený moderní způsob, jak začít začínat nejrůznější projekty. To se samozřejmě týká i deskových her. Pro stejný postup se rozhodlo i vydavatelství deskových her Boardcubator, které se rozhodlo vytvořit a vydat hru založenou na licenci slavné české videohry Kingdom Come: Deliverance. Bohužel se i v tomto způsobu získání finanční podpory nachází značná konkurence a původní záměr, tedy podpora projektů, co by jinak nevznikly, již nebývá to, co potenciální přispěvatelé na těchto platformách vyhledávají. Tím se změnil i způsob, jakým vydavatelé své produkty nabízejí. To se pravděpodobně stalo osudným jak deskové hře Kingdom Come: Deliverance, tak i samotnému brněnskému studiu Boardcubator.
Deskovka se před nedávnem objevila na platformě Gamefound, krom toho byla ukázána i některým významným představitelům deskoherní scény. Proto bylo pro mnoho hráčů možné si udělat velmi dobrou představu, co od hry očekávat. Příběh ve skutečném středověku bez prvků fantastiky, který je řízen aplikací, jež se stará jak o chování vedlejších postav, tak i předčítá všechny herní texty. Teoreticky tak měl stačit pouze jeden hráč, který by se staral o chod aplikace, přičemž ostatní by mohli mít zážitek podobný sezení u Dračího doupěte. Tedy rozsáhlý příběh s možnými variacemi.
Kampaň si vytyčila za cíl vybrat 100 000 eur, čehož dosáhla poměrně rychle, přičemž byla ukončena, když dosáhla "úspěchu" 318,90 %. Pravdou ale je, že pro skutečný úspěch by bylo třeba vybrat mnohem vyšší částku.
Již nějakou dobu platí, že vydavatelé chodí do crowdfundingových kampaní nejen se zcela dokončenými hrami, ale také se zcela absurdně podstřelenou požadovanou cenou. Ne každý projekt je takový, nicméně důvody jsou zjevné. Mnoho lidí se raději přidá k již zafinancovanému projektu a prohlášení jako "projekt byl zafinancován za méně jak hodinu" jsou pro mnoho lidí atraktivní prohlášení.
Zároveň mnoho lidí rádo podporuje projekty, u kterých ví, co očekávat. Vytvořit crowdfundingovou kampaň na nedokončenou hru, zatímco konkurence má již vše vytvořené i otestované, je tak riskantní počin.
Mnoho vydavatelů se navíc bojí, že v záplavě podstřelených cen, zvláště u potenciálních neinformovaných přispěvatelů, by skutečná cena působila absurdním a odrazujícím dojmem.
V případě Kingdom Come: Deliverance deskové hry byla skutečná požadovaná částka 1 500 000 eur, tedy kampaň v době zrušení s vybranými 318 902 eur dosahovala pouhých 21 %.
Zdroj: Marvel Cinematic UniverseMarvel Zombies: Animovaný seriál pro dospělé odhaluje obsazení
Důvodů, proč jsou deskové hry tak drahé, je hned několik. Z důvodu nedostatku základních materiálů, například papíru, je těžké nastoupit na pomyslný rozjetý vlak, nemá-li vydavatel již předsmlouvané nějaké dodávky, ovšem ani v takovém případě není jisté, že dostane vše, co si objednal. Dalším problémem je doprava, která začala zdražovat ještě před epidemií Covidu 19, ale právě během epidemie se ceny ještě zvýšily. Krom toho docházelo v mnoha přístavech k přerušením dodávek, ať již z důvodu pandemických restrikcí, výpadků energie, nebo třeba z důvodů stávky. Proto se dnes mohou stávat tak absurdní situace, že dodavatel slíbí dodat zásilku, ale nedokáže ji dodat včas a musí ji uskladnit. Nicméně místo snížení ceny za zdržení dodávky si za to nechá připlatit. Dodávky se tak dnes prodlužují často i o několik měsíců, což zvyšuje jak cenu, tak náročnost na správu financí.
Pro porovnání, ceny za dopravu dnes a před epidemií se mohou pohybovat kolem desetinásobku. A do toho není započítána inflace způsobená obavami z energetické krize.
Kvůli této turbulentní situaci je velmi těžké crowdfundingové projekty správně finančně předvídat, protože prodleva mezi ukončením kampaně a rozvážením zboží může být klidně rok.
Další nezanedbatelnou finanční zátěží pro podobné projekty je samozřejmě licence, jejíž cena se také může vyšplhat neúměrně vysoko.
V případě jiných druhů projektů jako videohry právě starost o distribuci z větší části odpadá. Samozřejmě se s takovou kampaní pojí jiné náklady a jiné výzvy, nicméně turbulence dopravy mezi ně nepatří a tak je možné plánovat kampaň i jiným způsobem.
Přesto lze očekávat, že crowdfundingové kampaně v dohledné době projdou obměnou, aby mohly reflektovat problémy a výzvy současné doby.
V nedávné době právě na současnou podobu crowdfundingu doplatily dva projekty, přičemž jeden téměř stejně jako desková hra Kingdom Come Deliverence.
Desková hra Euthia, která je původně také z České republiky, se na Kickstarteru dočkala "úspěchu" a přesáhla svou požadovanou částku. Následně bylo ohlášeno ukončení kampaně a také krach studia, přestože vybraná částka pohybující se kolem deseti milionů korun vypadala slibně. Nicméně ani tato částka nestačila k záchraně hry a s ní i studia, takže vydavatelství Diea Games s.r.o. skončilo.
Zde však došlo k zvratu v podobě britskému studiu Steamforged Games. To Diea Games a s ním i Euthii odkoupilo a vytvořilo novou kampaň. Ta byla tentokrát osekána o všechny nesmyslné streatch goaly a jiné věci, které by hru zbytečně zdražovaly, hra se tak dočkala krátké, ale zato intenzivní kampaně. V současnosti je otevřen takzvaný Late pladge, tedy stále je možné hru podpořit, přestože kampaň skončila. V druhé kampani bylo za pomocí 7 534 podporovatelů vybráno 1 597 910 liber.
Druhým známý případem, který na současnou politiku crowdfundingové kampaně doplatil, byla firma CMON s hrou Marvel Zombies. Tato hra byla ze série Zombicide, akorát zasazena pod licenci Marvelu. Jednalo se o epickou a přeprodukovanou hru, čemuž odpovídala i cena.
Nejdražší cena za podporu činila 615 dolarů, což také mnoho lidí udělalo. Bohužel se pak ukázalo, že cena za lodní dopravu tuto částku ještě značně navýšila, což mnoho podpůrců nepotěšilo. Horší však bylo, že nebylo možné odstoupit od podpory bez finanční ztráty, protože CMON by si procentuální část příspěvku ponechal. Tato politika samozřejmě firmu v dalších projektech poškodila. A přestože se stále jedná o úspěšné projekty, již nedosahují takových částek, jako tomu bylo v minulosti. Navíc spousta lidí hry podporuje za nejnižší možnou částku, tedy za 1 dolar, přičemž trpělivě čekají, jak si teprve ceny povedou.
Nicméně právě CMON je jedním z vydavatelů, kteří své hry dávají na obdiv světu primárně přes Kickstarter, byť se jedná o zavedenou firmu.
Celý crowdfunding se tak točí v kruhu, jenž je se stoupajícími cenami za jednotlivé položky dlouhodobě neudržitelný, lze tak do budoucna čekat i více zrušených kampaní, které se chlubí slovy jako "zafinancováno za pár desítek minut". Nicméně u deskovky Kingdome Come Deliverence mělo mnoho lidí obavy, jak to dopadne s jejich příspěvkem. Jelikož byla kampaň ukončena předčasně, tak nikdo z potenciálních přispěvatelů o své peníze nepřišel.
Ač se jedná o konec vydavatelství Boardcubator, které má za sebou například deskové hry Space Race a Project L, tak nápad a zkušenosti stále zůstávají a ve své poslední zprávě se rozloučili i s tím, že získané zkušenosti budou chtít do budoucna využít. Je tedy otázka, zdali se deskové hry odehrávající se v době husitských válek někdy v budoucnu dočkáme, případně zda budou zkušenosti z tvorby aplikace přetaveny do nové deskové hry pod jiným vydavatelstvím. Nicméně nyní se musí vydavatelský tým teprve postavit zpět na nohy.