Želvy Ninja patří mezi unikátní série, na které si zkrátka vzpomenu poměrně často. Ať už jde o situace, kdy vidím pizzu, broukám si znělku nebo vzpomínám na hry z druhého PlayStationu, které si dle mého zaslouží remake. Minulý rok vyšla výborná hra Shredder’s Revenge, která mě opět vrátila do dětství, kdy jsem téměř každý víkend hledal program, na němž dávají nový animák s hrdiny v krunýřích. Jenže si ani nevzpomínám, kdy naposledy jsem měl podobnou radost z filmu nebo seriálu s těmito zelenými renesančními umělci. Poslední dobrý seriál skončil v roce 2017, který ale ke konci už ztrácel jisté kouzlo série. Nečekané oznámení Mutantího chaosu bylo příjemné překvapení. A upřímně – samotný film je také velmi milým překvapením léta. Tohle jsou ty Želvy Ninja, na které roky čekám.

Tento již sedmý celovečerák slouží jakožto reboot celé série. Paramount plánuje nejen druhý díl, ale zároveň i seriál, který se bude odehrávat mezi těmito filmy. O to více dává smysl, že jsou zde Želvy o něco mladší. Jde sice furt o puberťáky a je jim všem 15 let, ale chováním ještě o něco omládli. Krom o pizze mluví i o chuti nastoupit do školy, najít si holku nebo jen si natáčet, jak dělají hlouposti a zkouší své ninja zbraně. Tříska byl lehce také pozměněn, hlavně jeho původ. Místo bývalého mistra jde o obyčejného krysáka, který celý svůj život hledal rodinu. Tu našel až u želv, když se jich chopil. A kde se naučil karate? No z televize. Hledal totiž způsob, jak se bránit lidem, s čímž lekce zumby a filmy s Brucem Lee pomohly.

Začátek filmu tak velmi rychle představí nový start této série, který je více zaměřen na teenagerovský prvek Leonarda, Raphaela, Donatella a Michelangela. Dost prostoru dostane April, která je zde ještě taky na střední a teprve se snaží rozjet svou kariéru novinářky. Aprilina nebojácnost a průbojnost zde zabírá podstatnou část příběhu. Ona samotná slouží jakožto aktivní prvek, který nakopává želvy kupředu. Leonardo je typický vůdce, který se snaží být někdy až moc upřímný a hodný. Raphael má problémy s výbušností, Donatelo je ten chytrý, který miluje anime, a Mikey je zkrátka nejvtipnější a nejlepší ze všech. A opovažte se někdo tvrdit opak.

Jejich osobnosti dostanou o to více prostoru, když se setkají s ostatními mutanty. Máme tu rovnou celý ansámbl. Od Bebopa s Rocksteadym až po Superflye, Ray Filleta či Monda Gecka. Každý z nich je v něčem podobný jednomu ze želváků, což také urychlí jejich představení. Jen je škoda, že nedostali více prostoru, protože ve finále jsou velmi důležití. Finále je totiž šíleně urychlené a zvláštně poskládané. Tempo začne chvílemi pokulhávat, protože třikrát přijde moment vyvrcholení, jen aby to tak nebylo. Za to může do určité míry i osekaný prostor pro vedlejší postavy.

Co si ale zaslouží neskutečnou chválu, je audiovizuální stránka. Mnozí to srovnávají s novými animovanými Spider-Man filmy, ale to by byla jen z poloviny pravda. Mutantí chaos s tím má společnou jen nižší snímkovou frekvenci, která posiluje akční scény. Jinak jsou modely a vizuál velmi odlišné. Cílem Setha Rogena a režiséra Jeffa Rowea bylo docílit vizuálu původních komiksů, jako by je překreslilo dítě. A upřímně? Funguje to výborně. Všude vidíte šmouhy, které děti ve velkém využívají pro doplnění svých kreseb, případně aby vyznačily, že svítí světlo. Jenže s kombinací prostorového osvětlení to vytváří jedinečný efekt, který mnohé scény doplňuje o potřebný prostor.

Hudební složka se z velké většiny skládá z rapových písniček z osmdesátých a devadesátých let. Originální skladby kombinují orchestrální melodie s prvky vocaloidových, které mají evokovat arkádové hry. Jednoznačně pastva pro uši. Nejenže máte pocit, že tohle doopravdy naši hrdinové poslouchají, ale zároveň do dotváří pocit nostalgie. Dokonce dojde i na jednu K-popovou písničku, kterou zpívají naši hrdinové. Výborný needle drop.

Tím se ale částečně dostávám k českému dabingu. Ten je výborný, až tedy na některé podivné překlady. Ve scéně, kdy jsou želvy zajaty si začnou zpívat již avizovanou písničku od korejské kapely BTS. Což i v originále a ve verzi s českými titulky přímo zmíní. Jenže v dabingu mluví o Nesvadbovi? Na jednu stranu cením referenci na Michala z Kouzelné školky, ale od kdy zpívá? Nebo proč mluví o koncertu Vondráčkové a Všechnopárty? Kdo v patnácti letech poslouchá Helenku a sleduje talk show Karla Šípa? Pochopil bych, kdyby zmínily populární české muzikanty nebo nějaký youtube podcast, ale tohle upřímně moc ne. Celou dobu máte pocit, že chtějí být normálními puberťáky, ale tohle jsou zkrátka věci, které by žádný puberťák nikdy neměl neironicky rád. Trochu to tak vytrhne z děje a působí to spíše jako vtip pro rodiče, kteří jdou na film s dětmi. Přitom takovýchto vtipů a referencí je ve filmu dost, tak proč přidávat další? Rád bych věděl, proč se to dostalo do finální verze snímku. Není to chyba Mutantího chaosu, ale i tak jsem to potřeboval zmínit.

Želvy Ninja: Mutantí chaos působí jako love letter celé sérii. Jde poznat, že vychází od milovníků série, kteří se nebáli naslouchat současným teenagerům a přidat prvky moderních animovaných filmů. Kdyby konec působil uceleněji a ostatní mutanti měli více prostoru, tak jde o bezchybný film. Takhle si od redakce NerdFix odnáší krásných 8 bodů z 10. Snímek potěší nejen letité fanoušky, úplné nováčky a děti, ale i jejich rodiče. Akcí a humorem se tu nešetří, stejně tak ani pizzou. Rozhodně jeden z lepších animáků posledních let.