V rozsáhlé nabídce Netflixu najdeme mnoho skvělých adaptací, které mají svůj původ v komiksech. Namátkou tedy například výbornou sérii Umbrella Academy, October Faction či novější seriály Locke and Key a Warrior Nun, která si na oblíbenou službu našla cestu teprve před nedávnem. Film The Old Guard: Nesmrtelní, který vychází ze stejnojmenné komiksové série z pera Grega Rucka, tedy zdánlivě nemohl skončit ve schopnějších rukou. Bohužel je však na místě ono slovíčko zdánlivě. Oproti svým seriálovým bratříčkům je totiž tato adaptace spíše zklamáním.

Do rukou se nám přitom dostává velice zajímavý námět. Film totiž vypráví o skupině nesmrtelných válečníků, kteří nemohou zemřít, a tak se protloukají životem napříč staletími. Do hry se také časem dostává všehoschopná farmaceutická společnost vedená zlotřilým záporákem, kterého ztvárnil Harry Melling alias Dudley z Harryho Pottera (stejně jako v případě Jeho temných esencí jej i tady skoro nepoznáte). Ten má v plánu využít DNA našich hrdinů, aby prodloužil lidský život, vymýtil všechny nemoci a objevil tajemství nesmrtelnosti.

V úvodních minutách filmu tato zápletka funguje a vy se při jeho sledování budete bavit. Jenže pak tahle radost vyprchá a vám dojde, jak prázdný vlastně scénář je. O to smutnější je, že si jeho psaní vzal na starosti právě autor komiksů Greg Rucka.

Během sledování snímku se setkáte s mnoha žánrovými klišé, což by ve výsledku až tolik nevadilo, pokud by byl příběh alespoň něčím zajímavý. Jenže není. Postavy často jednají velmi nelogicky a zkratkovitě a novou posilu týmu nesmrtelných v podobě vojačky Nile lze vnímat jako velmi chabý vyprávěcí můstek, s jehož pomocí nám tvůrci chtějí představit zákonitosti zdejšího světa.

A ano, právě Nile si v příběhu projde tím největším vývojem. Musíme ovšem zdůraznit, že její proměna působí strašně nepřirozeně. V jednu chvíli tedy například nechce zabíjet a pak najednou kosí nepřátele, jako by se nechumelilo. Také zprvu ideály nesmrtelných odmítá, ale pak s nimi jako lusknutím prstu souhlasí.

Nelogičností je ale The Old Guard plný. Jsem vůdce farmaceutického konglomerátu, který jde přes mrtvoly, ale přesto nechám žít chlápka, který ví o mém zlotřilém plánu. Jde po mně banda nesmrtelných, ale já na ně čekám s ubohou sekyrkou v ruce a pěti nohsledy místo toho, abych vzal nohy na ramena s pomocí výtahu.

A když už jsme u hlavního padoucha. Skutečně bylo záměrem tvůrců vytvořit záporáka s poruchou osobnosti? On totiž náš milý Dudley občas neví, jestli chce zlo, a nebo snad dobro. A hrát si na drsňáka mu opravdu nejde.

Hlavním tahákem The Old Guard by však měla být Charlize Theron a její Andromache Skytská, neboli zkráceně Andy, která je vůdkyní naší party nesmrtelných bojovníků. A i zde vás musím zklamat. Navzdory tomu, že se ze své postavy Charlize snaží ždímat, co se dá, jí tahle role prostě nesedne. Na rozdíl od skvěle zahrané Imperátorky Furiosy tedy nečekejte nic speciálního.

I když se film snaží tvářit jako pořádný akčňák, skutečné akce v něm naleznete pomálu. Právě choreografie bojů a přestřelek je však jedním z největších pozitiv The Old Guard. Sama Charlize Theron na film poctivě trénovala a je škoda, že její um tak trochu zaniká kvůli líné kameře, která se nezmohla na nějaké odvážnější úhly a pozice.

O vizuálu celkově platí, že je nudný, unylý a šedivý. Oproti komiksům, které oplývaly rozmanitým koloritem, zkrátka film postrádá nějakou výraznější osobnost, což je rozhodně škoda. V původních komiksech jsme se navíc podívali i do dálné minulosti – například do období křížových výprav – což se děje i tady formou kratičkých flashbacků. Těm však schází jistá pompéznost. Jako by se právě tady filmaři drželi nejvíce na uzdě a ochudili nás tak o ty nejlepší možné scény filmu. O to více nás bolí, že tohle podle všeho udělali záměrně. Až na jednu výjimku tedy nečekejte kdovíjak epické návraty do nejvýznamnějších období našich dějin.

Ocenit však rozhodně musíme práci s nejrůznějšími zraněními a jejich následným léčením. Krví tvůrci rozhodně nešetřili, můžete se těšit i na několik průstřelů, zlomenin a useknutých končetin. Následný heal effect je pak skutečně detailní. Jen je škoda, že to v porovnání se zbytkem tak trochu vyzní do prázdna.

The Old Guard: Nesmrtelní mohl být výtečným filmovým spektáklem, který by nás s pomocí hrstky neumírajících válečníků zavedl do těch nejvýznačnějších období naší historie a zároveň nabídl i zajímavou linku ze současnosti. Mohl nám dát i řádnou porci akce, krvavého gore a stylové filmařiny. Bohužel se mu ale povedlo přinést jen minimum ucházejících momentů, které nevyváží zbylý čas, během něhož se budete nudit k smrti.

Tento film zkrátka půjde do šuplíku k dalším špatným komiksovým adaptacím.