Jednou za čas se objeví sci-fi film, který potichu vyjde, ale stane se kultovní klasikou. Příkladem může být District 9, Chappie, Snowpiercer nebo Potomci lidí. A nebojím se říct, že Stvořitel (The Creator) bude dalším kultovním hitem, protože i s relativně malým rozpočtem, který činil 86 milionů dolarů, jde o velkolepé vědeckofantastické dílo. Už teď je film používán jakožto výjimka potvrzující pravidlo, že Hollywood neumí hospodařit s penězi a nedává dost prostoru a času umělcům vytvářející vizuální efekty. A to vše hlavně díky práci Garetha Edwardse. Ten v minulosti režíroval Rogue One a nyní se postaral nejen o režii, ale i o scénář, přičemž dohlížel na place na to, aby se vytvořily co možná nejlepší podmínky pro VFX oddělení. Pokud jste si recenzi pustili jen ze zvědavosti, zda film stojí za návštěvu kina, tak vám odpovím rovnou. Rozhodně ano. A přitom se to natáčelo na relativně dostupnou kameru, kterou si může koupit téměř každý. Nás si teda koupit nemůžete, ale můžete zanechat odběr pro další recenze a tematická videa.

Děj filmu je zasazen do roku 2065. Technologie Umělé Inteligence a robotů se dostala do bodu, kdy jsou rovni lidem. Dokonce tu máme Simulanty, kteří nosí lidské tváře. Jen krom TikToku si je berou přímo od vás za krásný poplatek. Jenže v roce 2050 dojde v Los Angeles k odpálení jaderné hlavice. Důvod? Umělá Inteligence. Proto se většina Západu rozhodne přestat používat takhle pokročilou technologii a vyhlásí jí válku. Státy Nové Asie dále pokračují v soužití s roboty, což způsobí mezinárodní konflikt. Největší poprask ovšem vyvolají zprávy o nové zbrani vytvořenou umělou inteligencí, která dokáže překonat i nejmocnější zbraňový arzenál Spojených států. Protagonista Joshua má s prostředím Nové Asie zkušenosti. Proto je vyslán spolu s dalšími členy speciálních jednotek do nepřátelského území, aby pomohl nejmocnější zbraň na světě najít. Jenže ve skutečnosti jde o malou holčičku. Respektive o simulantské dítě, což je velká novinka.

Příběh jako takový, kde máme konflikt lidstva a moderních technologií, není nikterak nový. Dokonce obsahuje pár klišé, které ovšem filmu odpustíte díky vyprávění a budování světa. Již několikrát jsme mohli vidět blízkou budoucnost ve filmech, ale téměř nikdy takhle detailní v prostředí Thajska. Moderní zbraně, vozidla a lokace staví na současných základech. Je tak normální vidět obrovitánské výzkumné centrum rozprostřené mezi thajskými ostrovy. Filmu to tak dodává jistou jedinečnost a barvitost. Dokonce i v uzavřených prostorech dokáže snímek prokouknout, protože každá lokace obsahuje jeden výrazný barevný prvek. Technologie zároveň hraničí mezi naší známou a fiktivní v takové míře, že si existenci některých věcí za pár let dokážete skutečně představit. A díky velmi dobrým vizuálním efektům všemu o to více uvěříte a budete vtaženi do tohoto fiktivního světa.

Film přináší pár příjemných zvratů a aspektů, díky kterým nejde jen o „další sci-fi o nebezpečí technologií“. I když místy staví lidstvo do záporné pozice, tak vás nenutí film soucítit jen s roboty a simulanty. To i díky tomu, že protagonista je člověk. Vidíte tak obě strany mince. USA tady sice bombarduje nepálské a další asijské chrámy, ale zároveň vidíte pohled obyčejných lidí, kteří odsuzují jednání vlády. A co si budem, víme, kdo doopravdy terorizuje Nepál a Tibet, ale to kdyby film ukázal, tak je zakázán v jednom nejmenovaném asijském státu s téměř miliardou a půl obyvatel. Shrnuto a podtrženo, příběh jako takový funguje, i když na první pohled nemusí působit originálně. Velmi silný scénář, dialogy a motivy postav z něj dělají nadprůměrný prvek filmu, díky kterému vše pochopíte.

Za to může i výtečné herecké obsazení a jejich výkony. Celý děj táhne na svých bedrech John David Washington jakožto Joshua. V TENET ukázal, že zvládá excelentně roli speciálního agenta. Jenže zde je silně ovlivněn láskou k bývalé ženě, takže je mnohem více uzavřen do sebe a vede vnitřní boje sám se sebou. Překvapil mě i výkon mladé Madeleine Yuna Voyles, která hraje již zmíněnou zbraň. Dětští herci to vždycky mají s dramatickými rolemi trochu těžší a většinou to nedopadá zas tak dobře. Zde, což je mimochodem její první filmová role, odvedla skvělý výkon. Zásluhu si ale zaslouží celý ansámbl jako například i Gemma Chan nebo Ken Watanabe.

V úvodu jsem zmínil, že se natáčelo na relativně dostupnou kameru. Šlo o Sony FX3, jejíž cena začíná na 100 000 Kč. Což sice zní jako hodně, ale ve skutečnosti jde o malou kameru, která toho zvládá místy i více než profesionální filmařské kamery za téměř milion. Ono se to nezdá, ale právě díky tomu zde máte trochu jiné rozostření, kvalitu detailu a barev než u klasických filmů. Nejen že tak jde o výbornou reklamu pro Sony, ale zároveň i o velkou výhodu pro tvůrce. Často se tak s malým tělem kamery mohli dostat do lokací, pro které by se jinak musela složitě přestavovat scéna. Krom záběrů na krajinu zde máte totiž i menší detailnější záběry, které pomáhají dotvořit atmosféru scény. Jenže kamera neexceluje jen v těchto momentech. Akční scény jsou surové a často je sledujeme přes něčí rameno. Když ale dojde na širší záběr, tak je akce velmi přehledná a dokáže kompozicí krásně vytvořit rozdíly mezi některými loděmi a jednotlivými vojáky pro lepší budování nebezpečí.

Hudební složku dostal na starost Hans Zimmer. I když jde o další výborný aspekt filmu, tak mnohdy není tak výrazný, jak jsme u Zimmera zvyklí. Je to záměr, aby byla více podtrhnuta vypjatá situace v některých scénách. Jenže nestěžoval bych si, kdyby bylo možnost slyšet hudbu o něco častěji. Je to jen taková osobní prosba, která neubírá nikterak na kvalitách filmu, jen mě to lehce mrzí.

Stvořitel je neskutečně poutavé a ve finále i unikátní sci-fi, které zkrátka stojí za to vidět. Příběh má jednoduchou zápletku, na němž staví a vytváří tak unikátní svět, který vás bude již od samotného začátku bavit. Akčních scén je zde dost, ale zároveň nezastiňují dramatické scény s Jonathem a zbraní. Hlavně je krása film jen sledovat, protože práce s barvami a kompozicí je svěží a výborná. A když si to člověk tak nějak vše poskládá dohromady, tak dostane film, který za redakci NerdFix doporučujeme všemi deseti. Neskutečný filmový zážitek, který zkrátka dokazuje, že sci-fi ještě nevymřelo a má stále co přinášet.