A máme tu další seriál z produkce Netflixu. Ne, fakt... Kolikrát jsme tohle za uplynulý půlrok řekli? Produkce tohoto giganta zkrátka jede na plné obrátky, a tak se k nám dostává Space Force, chcete-li česky Jednotky vesmírného nasazení. Tato desetidílná komediální série, která se zabývá otázkou dobývání kosmu, k nám dorazila teprve nedávno. A hlavní úlohu si v ní střihla legenda žánru.

Stevea Carella snad netřeba představovat. Ikona seriálu Kancl, Gru z animované série Já, padouch, Božský Evan... A nyní i Mark Naird, generál a vedoucí projektu Space Force, jehož úkolem je dobýt Měsíc. Znovu. Jak by se tento jednoduchý úkol mohl pokazit? Věřte, že setsakramentsky hodně. A že za to zase může Čína.

Příběh nás zavádí na vojenskou základnu umístěnou kdesi v rozsáhlých pouštích Ameriky, kde se právě tým vědců vedených Nairdovým přítelem Mallorym pokouší pod bedlivým dohledem nervózního generála znovu dobýt Měsíc. Jak už ale asi předpokládáte, nic nejde hladce a všechno se pořádně zamotá. Vesmírná cesta tak rázem představuje pěkně těžký oříšek. Cílem scénáře je utvořit s pomocí této zdánlivě jednoduché zápletky můstek pro vyprávění, které hrdinu co chvíli zavádí do absurních, dalo by se říci až nepříjemných situací. Seriál je totiž především nutno brát jako sociálně-politickou satiru, která si ale nese hořkosladkou příchut. Což ovšem rozhodně nemusí být ke škodě.

Na scénáři se mimo jiné podílel i sám Carell a je to znát. Postavu generála si psal přímo na tělo, a proto se příznivci tohoto herce dočkají typicky 'carellovského' humoru sestávajícího z trefných gagů, skřeků, vzdechů, prdů, krků a obličejových tiků ne nepodobných situačnímu vyvrcholení.

Ne všem ale Carellova postava sedne, a proto seriál nabízí i vedoucího vědeckého týmu Malloryho, kterého nezapomenutelně ztvárnil John Malkovich. Chemie na place je zjevná, díky čemuž se dočkáte mnoha skvělých slovních přestřelek a kousavých komentářů. Mallory totiž zastává dost jasnou filozofii, která naprosto oponuje armádní zdrženlivosti.

Právě duo Carell-Malkovich táhne celý seriál, což se o ostatních rozhodně říct nedá. Rebelantská generálova dcera je sice fajn, ale s postupem času totálně zapadne. Stejně tak si po zhlédnutí nebudete (kromě jediné výjimky, kterou tvoří Nairdův odvěký sok Kick) pamatovat armádní sbor či jednotlivé vědce. Tím podle mě seriál strašně trpí. Zaměřuje se na Carella, o kterém je seriál pochopitelně především, ale už tolik neřeší ostatní. Například jsme se vůbec nedozvěděli, jak Nairdova manželka (kterou si zahrála Lisa Kudrow aka Phoebe ze seriálu Přátelé) skončila ve vězení. Prostě tam je a s tím se musíte spokojit. Abychom ale byli spravedliví – do paměti se vám rozhodně vryje generál Brad, otrava Tony a kapitán Bobby, jenž komunikuje angličtinou podezřele inklinující k východu.

Již bylo řečeno, že jedním z cílů seriálu je satirizovat. A z čeho si utahovat, když jste v Americe? Přece z toho chlápka, co sedí v Oválné pracovně a co chvíli komicky špulí pusu! Netřeba zdůrazňovat, že se i generál Naird a jeho statečný tým stanou cílem tweetů a rozzlobených zpráv hlavy amerického státu. A to hlavně ve chvíli, kdy se rozhodne slibně vypadající program narušit ta zlořečená Čína. Zrovna na jeho narozeniny! No věřili byste tomu?

Space Force je tak nejsilnější ve chvílích, kdy se skutečně nebere vážně. Zde bychom měli podotknout, že seriál nabízí i vážnější, umírněnější linku, která ale není úplně nejlépe zpracována a sem zkrátka nesedí. Nepůsobí na vás tak, jak by měla. Buď chcete pořádnou komedii, která bude bavit od začátku až do konce a nebo nemastný, neslaný polotovar, který neví, co vlastně chce. A tak bohužel místy působí Space Force. Kdo prostě čekal další Kancl, tady nepochodí.

V souvislosti se seriálem se nabízí paralela s českou sérií Kosmo, která měla velmi podobný námět s komediálním nádechem. Pokud bychom ale tyto dva seriály srovnali, Kosmo z tohoto srovnání v mnoha ohledech vyjde jako vítěz. Nabízí více zapamatovatelných postav, poměr komedie-drama je nastaven tak akorát a seriál si drží skvělé tempo, které je doplňováno umně podanou satirou. To mimochodem 'vůbec' neříkáme proto, že jsme vlastenci a v seriálu se vyskytly perličky typu Anton Hrabiš.

Space Force ale ve výsledku vůbec není špatný. Jen tím chceme naznačit, že mohl být mnohem lepší, kdyby tvůrci epizody osekali o zbytečnosti a poupravili scénář, kterému sice něco schází, ale zkrátka i přebývá. Nehledě na to vám ale Space Force můžeme doporučit, jelikož nabízí velmi silné hlavní představitele, několik momentů, u kterých doslova vyprsknete smíchy, trefnou satiru komentující současné dění a na seriálové poměry i velmi vyspělý vizuál (zde naopak Kosmo logicky zaostává).

Pokud hledáte ideální seriál na kratší binge nebo několik odpočinkovějších večerů, Space Force by vám rozhodně neměla uniknout.