Kunda… Estrata… Montose… Conda. To jsou slova, které byste neměli nikdy vyslovovat, protože s nimi přichází čisté Zlo a začíná zkáza. Jenže s nimi přichází i unikátní hororová série z osmdesátých let od Sama Raimiho s Brucem Campbellem. Po třech dílech jsme se dočkali v roce 2013 ne zas tak dobrého filmu, který fungoval sám o sobě, a následně i seriálu o třech sériích, kde se vrátil hrdina Ash z původní trilogie. Mimochodem, seriál by se měl dočkat i animovaného pokračování, aby i nadále rozšířil tento unikátní a zábavný svět. Smrtelné Zlo: Probuzení je nejnovější filmový počin, který stojí sám o sobě a slouží jako takový soft reboot celé série. I když si myslím, že dřív nebo později ho napojí na zbytek série. Každopádně tentokrát legendy série Campbell a Raimi obsadily pozice producentů a otěže předaly Lee Croninovi, který vytvořil naprosto úchvatný hororový zážitek, který nejen uctívá původní sérii, ale zároveň přináší nové a svěží zpracování, které tak dotváří nejlepší hororový zážitek za posledních několik let.

Film jsme mohli díky Vertical Entertainment vidět v předstihu. Pojednává o shledání dvou sester. Jenže se do toho zaplete Necronomicon Ex-Mortis, Kniha Mrtvých, se kterou přichází doslova Zlo. Ze srdceryvného znovushledání se tak stává boj o holý život a ochrana tří dětí jedné ze sester. Zápletka víceméně nikterak originální a typická nejen pro tuto sérii. Jen místo chaty se nacházíme ve starém bytě.

Tak trochu jsem se obával, jestli bude dávat smysl, kde se vzala kniha, proč nevolají přeživší o pomoc nebo proč nemůžou zkrátka utéct. Naštěstí film je bravurně napsán a vše vysvětluje. Postavy se nechovají až na jednu výjimku hloupě. A vlastně i v tom případě si více méně jakožto divák řeknete: „Jo, to v tomhle případě dává smysl“. Vše doprovází doopravdy brutální scény spojené s výtahem, struhadlem nebo tetovacím strojkem. Takže rozhodně nebudete ochuzeni o originální brutální scény plné krve. Do toho všeho se nezapomíná na komediální prvky. Deaditi, neboli nemrtvá těla posedlá démony, jsou zkrátka šílenci. Ať už jde o to, co říkají nebo dělají, protože oni si zkrátka užívají psychické týrání budoucích obětí. Zároveň zde přijde i na nové monstrum, které je z valné většiny tvořeno prakticky, nikoliv pomocí počítačových efektů. Celkově musím ocenit všechny ty litry krve, kabely, vnitřnosti, pojídání skla a stvůry, protože díky skvělému make-upu a efektům vše vypadá uvěřitelně a o to více nechutně

Pojďme ale za mě na jednu z nejlepších částí filmu, a to je kamera. Ta po většinu času všechno dává do středu a silně rozmazává pozadí. Jenže na rozdíl od jiných filmů to nebije tolik do očí, protože mnohdy něco staví do popředí, aby vznikala alespoň nějaká hloubka obrazu. Často zde také máme využití dioptrie s děleným polem. Jde o speciální skla, která jsou schopna zaostřit věci jak v popředí, tak v pozadí. Tuhle mechaniku nejvíce proslavil Občan Kane, kde byla poprvé využita. Mechanika je ale využívána čistě v momenty, kdy věc v popředí je na jedné straně a v pozadí na druhé. Zde ale kameraman Dave Garbett často má věci v rohu nebo nahoře a dole. Velké množství záběrů tak působí doopravdy svěže a originálně, například když sledujete scénu z pohledu knihy.

Scénář, brutalitu a humor prodávají všichni herci. Největší chvála patří sestrám Ellie a Beth, které hrají Alyssa Sutherland a Lily Sullivan. Obě svou roli zvládly na jedničku, ať už jde o matku posedlou zlem nebo hlavní ochránkyni dětí. I dětští herci si zaslouží chválu. Nell Fisher hraje malou Katie a upřímně, nepůsobí otravně nebo zvláštně, jak tomu většinou u nejmladších herců bývá, hlavně u hororů.

To celé krásně kompletuje soundtrack od Stephena McKeona, který si propůjčil melodie z původních filmů, remaku, i seriálu. Vše vzal, vylepšil, přetransformoval a obohatil dle své vlastní vize. I když film neobsahuje téměř žádné lekačky, tak ve vás vyvolá husí kůži, právě i díky hudební složce.

Smrtelné Zlo: Probuzení nebo Evil Dead Rise si od redakce NerdFixu odnáší doporučení na 9 bodů z 10. Jde o naprosto úchvatný snímek, který téměř dosahuje na maximální počet bodů. Jen tomu něco málo chybí. Možná by stačilo, kdyby první akt byl o něco rychlejší. Tak jako tak jde o hodinu a půl nabitou výbornou zábavou, hutnou atmosférou a hektolitry krve, které pospolu vytváří nejen nejlepší horor roku, ale jeden z nejlepších hororů za posledních několik let. Těšíte se na film, nebo jste ho už viděli? Dejte nám vědět do komentářů. Klaatu Barada Nikto.