Není tomu tak dlouho, co na Netflix dorazila filmová novinka Projekt Adam. Tu si vzal na starosti režisér Shawn Levy, který nám mimo jiné přinesl povedenou komedii Free Guy. Její úspěch se ale bohužel nepodařilo zopakovat. Což je o to smutnější, že se pro tento počin podařilo Netflixu získat opravdu velká herecká jména. Ale hezky popořadě.

Příběhově se Projekt Adam vlastně ani moc neliší od zažitých žánrových klišé. Hlavním hrdinou filmu je dvanáctiletý Adam Reed, který se snaží žít normální život poté, co jeho rodinu zasáhla osudová tragédie. Klučina to ale vůbec nemá lehké. Ve škole ho šikanují spolužáci – co jiného byste ostatně čekali v nefalšované filmové americké základce? A navíc se ještě stále snaží vyrovnat se svojí ztrátou. Do všeho ale zasáhne den, kdy Adam u domu nalezne raněného pilota. A není to nikdo jiný než on sám z budoucnosti. Tahle nasvalená, o mnoho let starší verze Adama se vydala do minulosti získat zpět něco velmi cenného. Své mladší já nemá moc v lásce. Oba ale musí dát spory a neshody stranou, aby zachránili časoprostor. Že to nebude jen tak a cestu jim zkříží nepřátelská korporace už asi není třeba dodávat.

Z příběhového přehledu je vám asi jasné, že se v tomto případě nejrůznějšími klišé opravdu nešetřilo. Záchrana na poslední chvíli, nečekaná setkání, cesta k poznání a mnoho dalšího. Tohle jsme už přece viděli tolikrát. Nebyl by to až takový problém, kdyby tvůrci trópy okořenili něčím zajímavým. Jenže v případě Projektu Adam se až příliš sázelo na jistotu, což samozřejmě hodně škodí scénáři. Zvratům navzdory tedy nebudete překvapeni, protože už dávno uhodnete, kam příběh směřuje. A to je ohromná škoda.

Na druhou stranu ovšem musím ocenit některé povedené dialogy, zejména ty mezi starší a mladší verzí Adama. Nejen, že na těchto místech velmi hezky funguje chemie mezi postavami. Mnohdy jsou i vtipné, a to velmi podobným způsobem, jako již zmiňovaný Free Guy. Pokud vám tedy tento typ humoru sedne, budete se u Projektu Adam dozajista bavit. Jestli vás ovšem hláškování a konverzační humor nebaví, u tohoto filmu moc nepochodíte.

Pojďme se ale podívat na herecké obsazení. To je skutečně hvězdné, jelikož se pro tento projekt povedlo získat nesmírně zvučná jména. Roli starší verze Adama si pro sebe ukořistil Ryan Reynolds. Kupodivu mi jeho postava nevadila tolik jako u staršího Red Notice, kde mě jeho zlodějíček vyloženě vytáčel. Abychom si rozuměli – Reynolds pořád hraje připitomělého troubu, ale tentokrát se drží mnohem více při zemi. Dokonce se mu podařilo do filmu vnést i vážnější momenty a situace. Sice se u nich nerozbrečíte, ale i tak je při sledování oceníte.

Mimo Ryana se ve filmu objeví i Zoe Saldana a Mark Ruffalo. Jejich potenciál je ovšem až tristně nevyužitý. Nepochopím, jak mohl Netflix pro Projekt Adam získat takové herce a do filmu promítnout jen minimum jejich schopností. Pryč je Gamora a Bruce Banner. Tyhle postavy si po zhlédnutí prostě nebudete pamatovat. A to i proto, že ve filmu nemají zrovna moc prostoru.

Tohle ale není dílo, které by mělo překypovat originalitou a vážností. Kdepak. Projekt Adam je čistokrevná komedie. Průměrná komedie, hodí se dodat, která sice nepřináší nic nového, ale jako zábava na večer bohatě stačí. Jen od ní nečekejte příliš. Já se u snímku kupodivu bavil více, než jsem čekal. Možná i díky akčním a bojovým scénám, které vůbec nejsou špatné. V případě Projektu Adam je tedy asi skutečně nejlepší prostě vypnout a nad ničím příliš nepřemýšlet.

Pak možná oceníte i vizuální stránku snímku, která je na velmi vysoké úrovni. Grafici se vyřádili zejména na destrukci budov a prostředí, jež okolnímu dění dodávají správně akční atmosféru. Design futuristických udělátek také vůbec nepůsobí špatně. Je ale škoda, že ne vždy se kvalita CGI drží na špičkové úrovni. Tu a tam si tedy povšimnete méně kvalitních scén, kde je zelené plátno zatraceně znát

Na konec bych rád vypíchl, že stejně jako Free Guy je i Projekt Adam plný nejrůznějších odkazů a easter eggů. Světelný meč už asi znáte trailerů, pokud ale budete při sledování pozorní, odhalíte jich mnohem více. Neodpustím si štiplavou poznámku, že takovou péči mohli tvůrci věnovat i jiným oblastem filmu, které to potřebují mnohem více.

Projekt Adam tak nakonec dopadl tak, jako už spousta jiných podobných projektů od Netflixu. Průměrný počin, který vás ani neurazí, ale ani neoslní. A to navzdory skvělému hereckému obsazení. Jenže kde je špatný scénář, ani sebelepší herec nepomůže. Nad vodou film drží jen některé lepší dialogy a hlavní postavy. Projekt Adam vám proto doporučujeme opravdu jen v případě, pokud nehledáte kvalitní kinematografii, ale spíše odpočinkovou večerní zábavu, u které se navzdory ohraným klišé občas zasmějete.