Konec minulého roku byl pro filmové univerzum poměrně dost sledovaným měsícem, hlavně díky velkým očekáváním, které mělo přinést pokračování filmu Avatar. Přesto se ve stínu tohoto filmu uráčil odvážně setrvat jeden ne tak velký kousek, který si ale překvapivě od diváků i recenzentů odnesl o něco lepší hodnocení. Kocour v botách totiž nejen že vyšel v kinech podobně, jako zmiňovaný Avatar: The Way of Water, ale setrval, vyčkal a v mnohém doopravdy překvapil. Je tedy na čase této kočičce dát prostor pro jeho poslední život.

Abychom vše pochopili správně, dovolte nám se ohlédnout zpět do minulosti a říct si, kdo je tato nejroztomilejší kočička na světě. Kocour v Botách je postavou, která se ve filmech od studia DreamWorks poprvé objevila ve filmu Shrek 2. Tehdy si kocoura najal král, aby zlikvidoval zlobra a princezna Fiona si mohla vzít prince Krasoně. Jak to tak už bývá, věci nešly podle plánu, Shrek je s princeznou a žijí šťastně až do smrti. Kocour se samozřejmě stal věrným společníkem, který je doprovázel na každém dobrodružství, ale později se oddělil a šel si svou cestou. Díky tomu dostal svůj vlastní prostor ve formě krátkého snímku, seriálu a celovečerního filmu.

Právě film Puss in Boots je důležitý, jelikož odhaluje nejen jeho staré známé, ale hlavně celý jeho život. Navíc se zde objevuje Kitty Softpaws (Čiči Tlapička), která v Kocourově životě sehrála velmi důležitou roli a ještě mu jeho další život převrátí naruby.

Nyní je čas podívat se na zoubek samotnému filmu Kocour v botách: Poslední přání. Jak už název napovídá, vše se bude točit kolem hvězdy jasné, která spadla z oblohy na zem. Ta dokáže splnit jakékoliv přání. Je tady ale menší problém v podobě temného lesa, do kterého se dostanete jen díky kouzelné mapě. A přesně tu potřebuje i hlavní hrdina Kocour v botách.

Jeho vždy nebojácná povaha, vášeň pro dobrodružství, chrabrost a touha brát bohatým a chudým dávat se velmi snadno spojuje s domýšlivostí, nabubřelostí a pýchou. Jenže s tím vším je taky spojena jedna obdivuhodná vlastnost. Nemít strach ze smrti. Kvůli tomu se kočičí Zorro několikrát ocitne smrti tváří tvář. A hned v úvodu filmu přijde o svůj osmý život. Přece jen to je kočka a kočka má devět životů, proto si z toho nic nedělá. Až tedy do doby, než Kocourovi dojde, že je jeho poslední život v ohrožení.

Aby svůj devátý život neztratil, rozhodne se po setkání s lovcem odměn (a na lékařův popud) odejít do kočičího útulku k mama Luně. Své boty i kápi pohřbil a vydal se na klidný zbytek života. Alespoň si to tedy myslel, než potkal toulavého psa, jenž se převlékl za kočku, aby se mohl napapat. A v tu chvíli končí veškerý klid a začíná pravá zábava. Do útulku vtrhne Zlatovláska a tři medvědi, aby našli kocoura, jenž by byl schopen ukrást legendární mapu k hvězdě přání. Tu má totiž absolutní kleptoman „Velký“ Jack Horner.

Kočičího hrdinu sice nenajdou (ještě aby ano, když má ponožky a vousy), za to jeho hrob ano. Takže ho považují za mrtvého a jdou dál. Kocour má ale jiné plány. Díky Hvězdě přání by si mohl přát, aby měl zase devět životů. A přesně tahle myšlenka odstartovala jeho poslední dobrodružství. Na onu pouť se samozřejmě přidává jeho samozvaný kamarád Perrito a později narazí i na Kitty Softpaws, jež mu nemůže odpustit incident v Santa Colomně. Zkrátka život jako na horské dráze.

A přesně to tenhle snímek dělá naprosto bravurně. Po celou dobu vás bude držet v napětí, každou chvíli uvidíte nějaký ten easter egg a rozhodně se nebudete nudit. Příběh je vystavěn tak, aby byl akční i klidný, vyvezl vás na emotivní vlně, dokázal rozesmát, ale zároveň vás nezahltil. I když má scénář samotný pár chybiček a děr, které mu ale rádi odpustíme.

Co mě osobně nejvíc překvapilo, byla přidaná brutalita a černý humor, který se v animovaných filmech normálně neobjevuje, a zároveň byste jej ani nečekali. A tím nemyslím Kocourových osm různých smrtí. Snímek se totiž nebojí jít až na onu hranici, kde byste si řekli, že to není už vhodné pro děti. Seknutí do nepřítele, až je vidět krev? Máme. Zahození kuchaříčků do jámy, jelikož nejsou k užitku? Není problém. Ale slupnutí člověka kytkou tak, že zbyde jen kostra? To už by kde jaký rodič mohl považovat za nevhodný moment. Ale nebojte se, takových situací je doopravdy jen pomálu a jsou velmi dobře uchopeny a zapracovány do děje, že je buď nepostřehnete, nebo si vážnost situace ani neuvědomíte. Za to ale skvěle podtrhnou atmosféru příběhu. Díky tomu je tenhle kousek vhodný nejen pro děti, ale i adolescenty a dokonce i rodiče.

Vzhled a animace jsou zajímavě zpracované, jelikož tady máme opět využitou různou snímkovací frekvenci, jako tomu bylo v Spider-Man: Paralelní světy. Nejedná se o tradiční 3D animace, nýbrž o daleko hravější, výtvarnější a stylizovanou techniku. Animátoři si totiž hrají hlavně s 2D grafikou, která vypadá jakoby ručně kreslená, a CGI světly, což následně dokáže vyvolat příjemně vypadající prostředí. Obě techniky do sebe velmi příjemně vpíjí a vytváří onu hravost a pohádkovost, která padne Kocourovi jako jeho boty. Pomalé a emotivní situace mají typický počet snímků, zatímco souboje a akční scény často fungují na dvou rozdílných počtech. Ve scéně, kde se obraz soustředí na hlavní aktéry souboje, mají tyto postavy větší počet snímků, než jejich okolí. Díky tomu zde máme zajímavě vypadající efekt, který na diváka působí více než dobře.

Jistě vám neuniklo, že celý film má výrazné a jasné barvy. V kombinaci s hudebním a zvukovým doprovodem, který zde najdeme, můžeme jenom říct: „Dobrá práce“. Obraz i zvuk se skvěle doplňují, nechybí různé písničky a atmosféra je skvěle vyjádřena. Hudba nádherně udává tempo příběhu a zvukové efekty jsou skvěle synchronizované s hudbou na pozadí.

A když už jsme u toho zvuku, rozhodně neuděláte chybu, pokud film uvidíte s českým dabingem, ale ten anglický, ten je o pár kapek lepší. Ale to českým dabérům nemůžeme mít za zlé, přece jen nadabovat někoho, jako je Antonio Banderas a Salmu Hayek, kteří mají úžasný španělský přízvuk, je nelehký úkol. Navíc písnička Fearless Hero, kterou uslyšíte hned v úvodu, dokázala perfektně otevřít celý příběh a hned diváka zcela pohltila.

Získal přání Kocour, Kitty nebo Zlatovláska? To vám sice neřekneme, ale rozhodně vám film doporučíme na silných 9 bodů z 10. Jak už bylo řečeno ze začátku, tenhle kousek, respektive tahle kočička, dokázala vzít celého tříhodinového Avatara a strčila ho do imaginární kapsy. Minimálně příběh má zde daleko větší hloubku, je lépe vyprávěn a ani nováček nepotřebuje znát, co vše se v minulosti stalo. Jedná se o krásné, roztomilé i srdcervoucí dílo, které si rozhodně zaslouží přízeň diváků. A hlavně další díl, na který se celkem pravděpodobně můžeme už teď těšit, jelikož… a to vlastně zjistíte, když se na Kocoura v botách: Poslední přání podíváte sami. Dejte nám vědět do komentářů, co si o Kocourovi myslíte vy a zda je pro vás filmem minulého roku jako pro mě.