Mezi jedny z králů urban fantasy knih určených dospívajícím čtenářům bezpochyby patří Rick Riordan, který po mnoho let mistrně převádí nejrůznější mytologické náměty do moderní podoby. Za tu dobu stihnul Rick prozkoumat například egyptský (série Kronika Cartera Kanea) či severský (série Magnus Chase a bohové Ásgardu) panteon. Za jeho nejznámější dílo by se však dala považovat řada knih věnovaná řeckým bohům - Percy Jackson a Olympané. Právě ten se hned dvakrát podíval na filmová plátna. Jenže ani jeden ze snímků u diváků moc nepochodil a finančně se také nedalo mluvit o nějaké hitparádě. Filmy pak byly zcela oprávněně kritizovány především za velký odklon od předlohy a chabý scénář.

Nyní se o Percyho pokouší Disney, který na svou streamovací platformu uvedl seriál Percy Jackson a Olympané, na který jsem se už od jeho oznámení začal velmi opatrně těšit. Dorazila k nám ale nakonec věrná adaptace, nebo se opakuje stejné fiasko, jako kdysi s filmy? To se dozvíte v této recenzi.

Úvodní řada vyobrazuje události první knihy s podtitulem Zloděj blesku, což vnímám jako obrovské pozitivum zejména po tom, jak otřesnou míchanici několika knih přinesl film Percy Jackson: Moře nestvůr. Je vidět, že si Disney uvědomuje výhody seriálového formátu a v rámci příběhu vůbec na nic nespěchá. Máme tak příležitost se důkladně seznámit s Percym Jacksonem, dvanáctiletým klukem, který kvůli své dyslexii a bouřlivé povaze každou chvíli lítá v průšvihu. Všechno se zdá normální do chvíle, kdy se Percyho učitelka promění v bestii a pokouší se ho zabít, protože údajně ukradl něco hodně důležitého. To ale není všechno, protože náš mladý hrdina záhy zjišťuje, že všechno, co četl o řeckých bozích a mytologii, je pravda. A ještě ke všemu je sám Percy synem boha moří Poseidóna! Tak začíná epická cesta o osmi epizodách, která vás od zakletého kasina v Las Vegas zavede až na vrchol hory Olymp.

Věcí, které si čtenáři knih všimnou prakticky ihned, je vysoká míra věrnosti předloze. Rick Riordan tentokrát dostal mnohem větší kreativní kontrolu a měl možnost mluvit nejen do scénáře, ale například i výběru herců. Osobně mě jakožto velkého fanouška knih překvapilo, jak moc se seriálu podařilo vystihnout atmosféru knih. Mnohé věci jako by přímo vypadly z jejich stránek. Kupříkladu chemie mezi ústředním triem funguje perfektně. Mimo Percyho tak máme možnost poznat Annabeth, dceru bohyně Athény, která oplývá nejen velkou inteligencí, ale i pořádnou dávkou charismatického sarkasmu. Potom tu je ještě Percyho nejlepší kamarád, satyr Grover. Ten zase do týmu přináší zdravý optimismus a funguje jako pilíř, na který se ostatní mohou vždy spolehnout.

Pozadu ale nezůstávají ani další důležité postavy z knih. V paměti mi asi nejvíce utkvěl Luke, který se stává neoficiálním Percyho mentorem po tom, co je nucen prchnout do Tábora Polokrevných. Mohl sice v seriálu dostat více prostoru, na druhou stranu každá minuta s ním stojí za to. Velkou pochvalu si zaslouží i bohové, se kterými se Percy setká při svých cestách.

Abych ale seriál jen nechválil, vyprávění má i své slabší stránky. Hodně mě mrzelo zkrácení relativně důležitých pasáží z knihy, kdy se hodně zredukoval například pobyt tria v kasinu. Pro neznalce předlohy tak může být seriál místy matoucí. S tím se pojí i fakt, že první řada jako celek není až tak akční, jak byste možná čekali. Po zhlédnutí první řady tohle osobně neberu jako negativum, na někoho ale může být prostě až moc ukecaný. Právě scény, kde si postavy jen povídají, mě paradoxně zasáhly nejvíce. Ať už je to konverzace Percyho s bohem Hermem, setkání s pánem řeckého podsvětí nebo jen povídání tria kamarádů.

Dětští herci předvádí velmi dobré výkony. Hlavní role Percyho se ujal Walker Scobell, který své postavě nevtiskl jen lišácký úsměv kudrnatého sympaťáka, ale i nečekanou hloubku. Annabeth důstojně ztvárnila Leah Jeffries a pozadu nezůstává ani Aryan Simhadri coby Grover. Zapomenout nesmím ani na dospěláky. Zejména bohové vám svým ztvárněním bezpochyby utknou v paměti. Osobně jsem byl asi nejvíce překvapen hercem Adamem Copelandem, původně wrestlerem, který se vžil do boha války Aréa. Toho se mu podařilo vystihnout naprosto bezchybně a na obrazovky přináší postavu, která vás uhrane svými dvěma tvářemi. Z relativně milého chlápka se totiž v mžiku oka stává bezohledný válečník, který rozhodně nehodlá nikoho šetřit.

Zvláštní prostor si zaslouží ještě jedna postava, a tou je bůh blesku Zeus. Role vládce řeckého panteonu připadla známému herci Lanci Reddickovi, který bohužel před dokončením seriálu zemřel. Jediná scéna, ve které se objeví, dokonale stačí k tomu, abyste se utvrdili v tom, že najít za něj náhradu bude zatraceně těžké. Dlouho se mi nestalo, že by ve mně herec pouhým pohledem dokázal vzbudit takový respekt.

Vadu na kráse jinak povedeného seriálu bohužel představuje vizuál, který je značně diskutabilní. Úspěšně se podařilo podchytit estetiku, kterou nastínily knihy. Máme tak možnost vidět typická oranžová táborová trika, řecké zbroje a meče nebo ubytování inspirované řeckými bohy. Designově i technicky se mi pak sice moc líbily příšery jako minotaurus nebo chiméra, ale u některých scén vás bude nepochybně rušit velmi zřetelné a do očí bijící digitální pozadí. Proto pro mě byla rozporuplná například pasáž v podsvětí nebo scény, kdy je Percy ve vodě. Přitom kamera jako taková přináší velmi čisté a barevně zajímavé záběry, které solidně pracují s hloubkou ostrosti. Tady bych možná i uvítal, kdyby seriál strávil v postprodukci o chlup více času. V kontrastu s tím tu naopak máme třeba dechberoucí pohled na Olymp, který ukazuje nepopiratelný talent tvůrčího týmu. Dalším, řekl bych snad ještě větším problémem, je práce se světlem. Nevím, kde se stala chyba, ale některé záběry jsou prostě moc tmavé a často mi nepomohlo ani zvýšení jasu. Možná se tím tvůrci snažili zakrýt horší CGI, což není v průmyslu až tak neobvyklá praxe, jak by se zprvu mohlo zdát. Faktem nicméně zůstává, že jsem byl v takových chvílích hodně zklamaný a bolestně jsem si vzpomněl na nechvalně proslulou bitvu o Zimohrad z poslední řady Hry o trůny.

Abychom si to tedy shrnuli. Percy Jackson a Olympané rozhodně není tím nejlepším, co na Disney Plus najdete. Za mě má ale seriál jako takový ohromný potenciál a mnohé z chyb mu s radostí odpustíte. Tak jsem to ostatně udělal já a po zhlédnutí kompletní řady jsem si uvědomil, že to pro mě vlastně byla fajn oddychovka na večer, která bude určitě bavit všechny věkové kategorie. Co se týče dalších řad, má Percy Jackson určitě perspektivu. Stačí, aby tvůrci trochu lépe sestavili scénář a věnovali větší péči vizuálu a seriál bude hned o něco lepší. Tomu nahrává i fakt, že se v dalších knihách příběh Percyho Jacksona neskutečně rozjede a my se tak možná můžeme těšit na daleko působivější a epičtější pokračování.

Ortodoxní fanoušci knih asi v seriálu nenajdou onu ultimátní adaptaci díla Ricka Riordana, ale Percy Jackson a Olympané se rozhodně nemá za co stydět. Na první pokus to totiž rozhodně vůbec nedopadlo špatně. Pokud hledáte seriál, který vás chytí u srdce a bude vás bavit od začátku až do konce, s tímto dílem rozhodně neprohloupíte. Za redakci Nerdfixu tak seriálu dávám sympatických sedm bodů z deseti a už se nemůžu dočkat, až se na Disney Plus Percy Jackson zase vrátí.