Kamil Bartošek alias Kazma. Jedna z nejvýraznějších postaviček české zábavní scény, která na sebe nejednou upoutala pozornost, se svým nejnovějším projektem tentokrát nemíří na stream, ale rovnou do kinosálů. Oznámení ONEMANSHOW: The Movie mě nechalo celkem chladným a dlouhou dobu jsem filmu nevěnoval pozornost. Po velkohubých prohlášeních tvůrců ale nakonec má zvědavost přiživovaná masivní reklamní kampaní zvítězila. Pokusím se vám přiblížit, proč byla návštěva kina obrovskou chybou a proč tohle rozhodně nebude klasická recenze

Než se ale do filmu jako takového pustíme, musím se pozastavit nad něčím, co mě zarazilo hned, jak jsem vešel do sálu. V životě jsem byl na mnoha projekcích, ale už pěkně dlouho se mi nestalo, že by v kině nezbylo ani jedno volné sedadlo. Viděl jsem Dunu, Avatara, Oppenheimera v IMAXu a mnoho dalších snímků... Ani u jednoho z těchto filmů se nedalo říci, že by sály praskaly ve švech. Tak proč zrovna Kazma? Odpověď je vlastně docela jednoduchá. Pokud totiž něco Kazma umí opravdu dobře, je to nalákat lidi a dobře prodat svoji tvorbu, což se mu nepochybně povedlo i tentokrát. Svědčí o tom nejen zájem diváků, ale i počet kin, ve kterých se Onemanshow promítá. Film má už teď naprosto neskutečná čísla, které ještě nepochybně porostou. Kazmovi se zkrátka a dobře opět podařilo vytvořit záhadu, která chtě nechtě bude lidi zajímat, ať už je jakákoliv. To se ukázalo hlavně ve chvíli, kdy nám v kině dali do ruky tajemnou kartu a desítky lidí začaly jako o závod proudit na svá místa. Ve vzduchu viselo napětí, nadšení a nemalá očekávání, co to ten Bartošek zase vymyslel. Přiznávám, že i já jsem tomu všemu na chvíli podlehl a nedočkavě zíral na plátno. Jenže pak přišla studená sprcha, vystřízlivění a já hodně rychle pochopil, že tohle všechno je jen ubohé pozlátko. Které bohužel mnohé diváky zaslepilo.

ONEMANSHOW: The Movie pro mě totiž není plnohodnotným filmem. Při jeho sledování jsem měl pocit, že Kazma vůbec neví, co vlastně chce. Na jednu stranu se snímek tváří jako dokument, který mapuje nejen soutěž o zakopané auto s milionem korun v kufru, ale i celou kauzu s falešným filmem Tajný zákop, do kterého se podařilo pod záminkou natáčení snímku z konce druhé světové války zapojit nejznámější české herce. Ti se teď mimochodem chystají za tento podraz Kazmu žalovat, takže se asi ještě můžeme těšit na pořádné drama. Každopádně při sledování záhy zjistíte, že před sebou máte klasický heist movie s Kazmou v hlavní roli. Nebo je to snad Kazmova omluva, možná i vyznání lásky? Autobiografie? Snímek střídavě skáče od jednoho ke druhému a čeká, že budete všemu naprosto perfektně rozumět. Asi už chápete, proč jsem v kině každou minutu doslova trpěl. Moc tomu nepomohl ani scénář, který se může směle zařadit vedle toho největšího českého odpadu. Nefunguje zde prakticky nic. Rádoby humorné scény mě donutily nejednou pohoršeně schovat hlavu v dlaních. Postavy mají nulovou hloubku a vývoj, navíc se jedná o šíleně nudné archetypy. Přitom se Kazmovi podařilo sehnat solidní herce, jejichž potenciál je ale šíleně nevyužitý. Dělají totiž pomyslné křoví právě Kazmovi, který se ve filmu pasoval do role tragického hrdiny bondovského typu. Nechápejte mě teď špatně. Všichni víme, že Kazma je prostě šoumen od přírody. Tak to je, bylo a bude. Jenže tentokrát to už podle mě přehání. Bojuje se slávou, prací a osobním životem, potkává se s mafiány, v úvodu filmu si dokonce labužnicky připaluje doutník dolarovkou. Poselství filmu tak zaniká v marné snaze vytvořit jakýsi kult osobnosti. A je zatraceně znát, že snímek nikdo neměl pevně v rukou

Tím se dostáváme k problému, který netrápí jen nový film, ale dlouhodobě i One Man Show jako celek. Nijak se netajím tím, že Kazma mi nikdy nebyl moc sympatický, ale rád bych podotknul, že jeho projekty mě vždy dokázaly uhranout. Kontroverze jakéhokoliv typu totiž lidi vždycky zajímá a ani já nejsem výjimkou. V čem jste se pak na One Man Show mohli spolehnout stoprocentně, byla preciznost každé epizody. Všechno šlapalo jako hodinky, kroky byly promyšlené do detailu a dávaly smysl, tým tvořila parta dokonale sehraných parťáků. Navíc se One Man Show vždycky snažila upozornit na nějaký větší problém. Vezměte si třeba dnes už kultovní Prostřeno. Když vyřadíme extrémy v podobě slepice, permanentní erekce, rakve na spaní, fotek nahých babiček a dalších šíleností, zbyde nám dílo, které brilantním způsobem poukazuje na fungování české reality show, kde je realita a dobré jídlo až na posledním místě. Tohle bylo něco, co z One Man Show dělalo unikátní počin, který nikdo jiný v Česku nezkusil. Kdo by taky měl troufalost a prostředky na to podobné plány realizovat? Jenže potom se něco změnilo, a OMS: The Movie jenom dokazuje, jak moc šla celá show dolů. Je totiž důležité zdůraznit, že tyto kolosální projekty rozhodně nebyly jen dílem Kazmy. Stál za nimi především Markus Krug, který vše korigoval z režisérského křesla. V roce 2020 však projekt opustil a začal se věnovat jiné tvorbě. S jeho odchodem zmizel i kus One Man Show a ukázalo se, že Kazma sám o sobě prostě nedokáže vymyslet, napsat a zrežírovat dílo, kde nic není tak, jak se na první pohled zdá. Novější projekty už prostě lidi nenadchly tolik, jako kdysi. Chyběla chvíle, kdy jste se pozastavili nad tím, jak chytře to tým OMS vymyslel přímo nám všem pod nosem.

Tuhle myšlenku podle mě nic nedokáže vystihnout přesněji, než právě nový celovečerní film. Veškeré kouzlo, mystifikace a tajemno, pro které jsme si One Man Show zamilovali, jsou pryč. Nedá se ale pochybovat o tom, že snímek bude komerčním úspěchem a investice se tvůrcům vrátí. Rozpočet je vidět především na vizuálu filmu, který má profesionální úroveň a může se směle měřit se světovou produkcí. To je asi největší a dost možná i jediné pozitivum snímku.

Podle Kazmy to v kinech nekončí a čeká na vás další "velká" hra. I tady ale přišlo zklamání. Možná už víte, co si na nás přichystal. Tak pozor, jestli jste film ještě neviděli, protože následuje spoiler. Tajemná šifra a balík peněz schovaný v trezoru. Vidina ohromného bohatství a bezstarostného života. Hon za pokladem, který nemá obdoby. To už tu ale vlastně jednou bylo, ne? Upřímně jsem čekal víc. Možná lepší pointu, která by po vzoru vlastní minulosti poukázala na nějaký vážnější sociální problém. Takhle mám ale pocit, že film vznikl jen proto, aby na něj diváci šli do kina opakovaně a měli tak vyšší šanci hru vyhrát. Věřte mi, že jednou to opravdu stačilo a další návštěvy mi nestojí ani za všechny prachy světa.

Je tedy nakonec Kazmovo nejnovější dílo opravdu filmem? Formálně vzato ano, jenže pro mě to byl jen nesouvislý sled hezky natočených obrazů chatrně poslepovaných dohromady. V kině jsem zůstal až do konce jen s vypětím všech svých sil a opakovaně potlačovanou touhou odejít z kina dřív. Kazma možná má peníze na to, aby si hrál na velkého filmaře, ale to, s čím nakonec přišel, snad nemá v naší kinematografii obdoby. Jen ne v tom smyslu, v jaký asi doufal. Myšlenka snímku, který pokračuje i mimo kina v reálném světě, možná je na naše poměry jedinečná, ale takhle se to opravdu nemá dělat. Navíc v zahraničí některé filmy a seriály dokázaly to stejné, jen daleko lépe a bez zbytečného humbuku. Odmítám tento paskvil hodnotit jakýmkoliv číslem, protože postrádá základní filmové atributy. Příběh fakticky neexistuje, všude vládne chaos a ve mě doteď hlodá myšlenka, co jsem to sakra viděl za pitomost. Vždyť to se ani nedá nijak rozumně oznámkovat.

Nicméně - pokud vám mohu dát menší radu - v žádném případě nechoďte na Onemanshow: The Movie do kina. Ztratili byste nejen čas, ale i peníze za vstupenku. Zklamání a znechucení, jaké jsem po odchodu z kina cítil, se snad ani nedá popsat slovy. A rozhodně nechci, abyste se takhle cítili i vy. Možná přišla ta pravá chvíle na to, aby Kazma zavřel krám a svoji show nechal zaslouženě odpočívat. Byla to jízda, která nás dokázala roky bavit a napínat, ale přišel čas jít dál.