Nicolas Cage je velmi unikátní herec. Snad u žádného jiného herce neprobíhají tolik vášnivé debaty o tom, jestli je vůbec dobrý, nebo ne. Ale kdo viděl Mandy, Prase, Con Air a dnes recenzovaný film To se mi snad zdá, moc dobře ví, jak výborný herec Cage je. A samozřejmě nesmíme zapomínat ani na Kick-Ass a Ghost Ridera. Kdo jiný by to dokázal zahrát? Ale pojďme se vrátit k nejnovější černé komedii s prvky hororu. Kristoffer Borgli se rozhodl posunout své schopnosti z režírování satirických filmů na zcela novou úroveň. A pokud se i vy chcete posunout na zcela novou úroveň, tak nezapomeňte na tlačítko odběru, aby vám neunikla další videa.

To se mi snad zdá, v originále Dream Scenario, pojednává o životě průměrného člověka. Paul Matthews učí na vysoké škole a v životě nikdy nedocílil svých snů. Roky mluví o vydání knihy, se kterou ani nezačal. Ani jeho nejbližší kamarádi ho nezvou na společné večeře. Jenže to se všechno změní, když se o něm najednou začne většině lidí na planetě zdát. Ať už jde o jeho studenty, kolegy nebo naprosto cizí lidi. Po vydání jednoho článku všem dojde, že nejsou sami, kterým se tohle děje. Přes noc se z něj stane obrovitánská celebrita. Jenže to je způsobeno hlavně tím, že ve všech snech figuruje neutrálně, výjimečně pozitivně. Ale co když se z těchto snů stanou noční můry? A jak Paul bude na celou situaci od začátku reagovat? Přece jen jde o obyčejného člověka, který si nikdy nepřál pozornost, natož slávu. Touhle problematikou se snímek zabývá a snaží se poukázat na bizarnost dnešní doby, kdy stačí jedno video nebo jeden článek a slavným může být kdokoliv. Ať už jde o kočku s vínem, ženskou v letadle nebo náhodnou holku, která dělá na ulici scény a natáčí hauly z benzínky.

Děj plyne velmi rychle. Úvod není nikterak dlouhý a už v páté minutě Paul přijde na to, že se lidem o něm začíná zdát. Se stopáží 100 minut jde spíše o kratší film, díky svižnému a dobrému střihu navíc skáčete rychle ze scény do scény. Jde poznat, že na filmu dělal poměrně mladý režisér. Humor a tempo jsou rychlé a v některých momentech připomíná titul ty nejslavnější krátké filmy a sketche, které se proslavily na YouTube. To by někdo mohl brát jako urážku, ale není tomu tak. Film si z nich bere jen dynamičnost děje, díky čemuž má následně prostor pro více vtipů a rozvíjení postavy Paula. Pouze třetí akt naváže na zbytek filmu tak lehce zvláštně, ale až na tohle zaškobrtnutí jede tempo dobře a lehce nenápadný hudební podkres ho příjemně doplňuje. Upřímně nejde o zapamatovatelné melodie, ale to vůbec nevadí. Stačí, že hororovější scény udělá strašidelnější a dojemné zase o něco smutnější.

Všechny scény totiž nesou na svých bedrech herci, hlavně Nicolas Cage. Role Paula totiž není komická. I když je film spíše černá komedie, tak mnohdy sahá do žánru dramatu a hororu. Cage tudíž musel “prodat” svou rolí i komické scény, které zároveň musely působit autenticky. To se Cageovi povedlo tak moc, že dokonce jeho strýc Francis Ford Coppola na sociálních sítích nešetřil chválou. Paul Matthews je sice obyčejným profesorem, ale ve svém nitru je velmi komplexní postavou, která se mnohdy ztrácí v moderním světě. Ať už jde o obyčejný rozhovor do novin, pohovor v marketingové agentuře nebo video omluvu, věříte zkrátka všemu co dělá.

Slušnou práci odvedli i ostatní herci. Já bych rád zmínil Michaela Ceru a Dylan Gelulu, kteří nejvíce konfrontují Paula s fungováním slavných osobností v době internetu a sociálních sítí. Původně jsem čekal, že tuhle roli zastanou Paulovy dcery, ale ve finále jsem spokojen s faktem, že mu vše vysvětlují markeťáci.

Pojďme se ještě vrátit ke zpracování. Střihu totiž pomáhá kamera, která dokáže v sekvencích se sny prodat komično, případně hororovou atmosféru scény. Ve filmu sice nenajdete experimentování s nejrůznějšími skly nebo kompozicí. To ale vůbec nevadí. Kompozice zde napomáhá plynulosti střihu. A to na výbornou.

To se mi snad zdá je milým překvapením. I když jsem měl vyšší očekávání, tak jsem nečekal až takovou míru dobré komedie, satiry a svižného střihu. Díky tomu můžeme film za redakci NerdFixu doporučit na 9 bodů z 10. Tahle komedie sedne všem, za což hlavně může výborný výkon Nicolase Cage. Nejde ale o komedii s jednoduchým humorem, takže o to více jsem byl potěšen, že fungují i komplexnější vtipy. Nejde tedy jen o jednoduchou popcornovku, ale komedii, ke které se budete rádi vracet.