Film, který získal 106 nejrůznějších ocenění, včetně tří Oscarů, Zlatý Glób a BAFTA ocenění za nejlepší režii a film. Tak by se dal popsat snímek 1917, který je tak unikátní jako jeho zpracování. Od režie přes kameru až po zvuk a výpravu jde o naprosto bravurní film, který si nejlépe vychutnáte v kinosále. Pojďme si ale do detailu nejnovější počin od Sama Mendese rozebrat.

Snímek se odehrává během dvou dnů, konkrétně 6. až 7. dubna roku 1917. Vojáci William Schofield a Blake jsou z ničeho nic povoláni na neznámý úkol. Velitelství totiž zjistilo, že se německá armáda stáhla. Chtějí proto zaútočit se 1600 vojáky. Jenže velitelství později zjistilo, že jde o past. Spojení ovšem bylo přerušeno. Tento neznámý úkol spočívá ve vyslání těchto dvou vojáků s informací, že jde o past a celá operace se musí odvolat, k veliteli Mackenziemu, který má na starosti útok. Příběh je poměrně jednoduchý, ale samotné zpracování z něj utváří něco neskutečného.

Celý příběh je inspirován vyprávěním Alfreda Mendese. I když události jako německá operace Alberich se doopravdy staly, samotné vyslání dvou vojáků se nestalo. Na filmu spolupracovali největší experti na Velkou válku, takže se nemusíte bát autentičnosti.

Většinu filmu sledujeme Schofielda a Blakea, jež se snaží doručit zprávu. Jejich rozhovory jsou přirozené a nepůsobí nikterak nuceně. Dozvíme se podstatné věci, ale i nahlídneme na detailnější psychiku postav. Ovšem zhruba třetinu filmu sledujete jen pouhé procházení městem, kryty, nebo plání. Nebýt výborné kamery a hudby, tak byste se rozhodně nudili. Během prvních pěti minut jste vtaženi do děje a prožíváte každé špatné našlápnutí, každou ránu, kterou naši protagonisté utrží. Hudbu má na starosti Thomas Newman, jehož tvorbu jste mohli slyšet v Hledá se Nemo, Iron Lady, nebo v nejnovějších Bondovkách. Jeho bohaté zkušenosti rozhodně poznáte, protože přesně ví, jak cílit na vaše city. Kdy ve vás vyvolat smutek, nebo napětí.

Největším trikem, který ukrývá film, je kamera. Celý film je totiž natočen tak, aby působil jako by byl natočen na jeden jediný záběr. K tomu jsou použity známé techniky, kterých si určitě všimnete. Mám na mysli například, když před kamerou projde náhodný člověk nebo se objeví překážka. Ovšem tohle vše je posunuto na novou úroveň, kdy kolikrát nechápete, jak se jim to povedlo natočit nebo střihnout. Pro natáčení byly použity speciální konstrukce kamer, díky čemuž je mohl kameraman rychle uchopit na rameno nebo vozidlo. Velkou roli také hraje světlo, kdy si režisér dal záležet, aby se vždy natáčelo v přesný čas, kvůli postavení Slunce.