Čtvrtá fáze MCU je doopravdy komplikovaná. Každým projektem je nám představována nějaká nová říše, dimenze, božská entita, případně například i koncept mutantů a cestování napříč časoprostorem. Proto jsem byl zprvu poněkud skeptický k halloweenskému speciálu od Marvelu zasazeného do MCU s názvem Werewolf by Night, v češtině Vlkodlak: Noční lovec. Upřímně jsem ale poměrně nadšený. Jde o dost unikátní superhrdinský projekt, který funguje více sám o sobě než by mnozí mohli čekat, protože tu samozřejmě máme i obrovské propojení na další filmy a seriály. Tak velké, že tu dokonce máme jednu z nejpodstatnějších postav Marvel komiksů vůbec. Jak to ale ovlivňuje hodnocení tohoto mini filmu? A co to může znamenat pro MCU? To vše se dozvíte v dnešním speciálním promítání NerdFixu!

Tuhle recenzi bych tak rozdělil na dvě části. První, která bude naprosto bez jakýchkoliv spoilerů a skončí hodnocením, a druhou, kde si trošičku více představíme postavy a jejich vliv na dějovou linii nejen 4. fáze MCU. Ještě ale musím zmínit, že k filmu jsme měli předběžný přístup. To je hlavně pro ty, kteří se budou ptát, kde jsme to viděli, když to ještě v den vydání recenze není venku. Pojďme tedy k filmu jako takovému. Jak už tomu v této fázi bývá, tak tu máme něco trošičku atypického, co úplně nespadá do klasických superhrdinských snímků. Takže se dá velmi čekat, že tento hodinový mini film, zaujme spíše lidi, kteří jsou přehlceni všemi těmi příběhy, co jedou podle určité šablony. Werewolf by Night je silně inspirován hororovými snímky z třicátých a čtyřicátých let, kdy buďto byly v kinech, nebo v rámci speciálního vysílání na velkých amerických televizních stanicích. Uzavřel se tak jakýsi pomyslný kruh, protože právě tyto horory byly součástí MonsterVersu, kdy byly filmy navzájem propojené, jako je tomu u MCU.

Ale tento pomyslný kruh by právě mohl být největším strašákem pro diváky. Pochybuji, že každý fanoušek filmů si najednou bude chtít pustit černobílý snímek s béčkovým scénářem. Ale kde by mohl snímek ztrácet na zpracování, tam získává bonusové body na atmosféře a akci. Na rozdíl od Blonde tento film krásně pracuje s černobílou barvou a nasvícením tak, aby vše působilo doopravdy tajemně a děsivě. Hýbe se něco doopravdy ve stínech? Proč tak moc splývají těla strážců se siluetou vlkodlaka? To jsou otázky, které si budete nejspíše pokládat. A odpověď je vcelku jednoduchá. Pokud máte správně nabarvenou scénu, což u černobílé platí dvojnásob, tak lépe můžete skrýt, případně dát více do popředí konkrétní postavy a předměty. Této atmosféře napomáhá i vizuální efekt připomínající starší levné celuloidové filmy. Díky tomu to i působí, že světlo tak zvláštně problikává. I statické záběry tak nejsou úplně v klidu, což trošičku ovlivňuje náš mozek, který úplně neví, jak to všechno pobrat. A o to více můžete mít husinu. No vidíte, kdo by řekl, že se ještě něco naučíte.

Teď k tomu spíše béčkovému scénáři. Pokud byste hráli bingo na hororová a dobrodružná klišé, tak poměrně rychle vyhrajete. Sledujeme sjezd několika lovců monster, kteří jsou vpuštěni do bludiště, kde musí najít a přežít styk s tajuplnou nestvůrou, k níž je připevněn Bloodstone. Mýtický předmět, který je v komiksech jen částí meteoritu, jenž v minulosti dopadl na Zemi. Svému nositeli dodává až nadpřirozené schopnosti s tím, že po většinu času náležel rodu lovců se stejným jménem. Jenže krom této nestvůry zde máme i jednoho lovce, který je ve skutečnosti vlkodlak. Jednoduchá zápletka, díky které se děj vejde do jedné hodiny, ale zároveň skrývá i prostor pro interakci mezi postavami a případnou akci.

Té ve velkém napomáhá dobrá práce s kamerou. Kombinuje jednodušší záběry, které dříve bylo lehčí vytvořit, ale i delší kontinuální záběry, jež jsou typické spíše v moderní kinematografii. V kombinaci s orchestrální dunivou hudbou to dokáže místy dotvářet hororovější atmosféru. Hlavně v bludišti, kdy slyšíte jednoho z lovců, jak jen pomalu nakračuje, ale najednou se ozve lesní roh, jenž představuje příchod dalšího. Tohle se opakuje hned několikrát s tím, že graduje nejen hlasitost, ale i nebezpečí pro naše postavy. Díky správné barevné korekci ani pořádně nevidíte, jestli za rohem ve stínu je nepřítel, nebo jen nějaká náhodná socha. To opravdu chválím.

Stejně by se dala pochválit i akce, která obsahuje o dost více krve než bych prvně čekal. Hlavně je surová a využívá klasické zbraně jako meče a sekery. Byl jsem tak pozitivně překvapen, když jsem viděl rozseknutou lebku, případně i vlkodlaka, který hodoval na jednom strážném.

Werewolf by Night je tak svěží vítr ve světě Marvel filmů. Kratší stopáž je ideální pro tento typ příběhu. Snímek doporučujeme na 7 bodů z 10, hlavně za hutnou atmosféru, větší odlišení od marvel šablony a za krvavější akci. Tak to by bylo, teď se můžeme podívat trošičku na spoilery, přesněji na jednu konkrétní postavu. Teď vás nechám si pomalu přepnout… furt čekám… to by mělo stačit, teď už nejste v právu na mě když tak nadávat.

Takže Man-Thing se konečně objevil v MCU poté, co byla jen ukázána jeho podobizna v Thor: Ragnarok. Man-Thing byl lidský vědec jménem Ted Sallis, který se snažil napodobit super sérum. Jenže poté, co byl naháněn organizací A.I.M., skončil po autonehodě v močále a stala se z něj tato obrovitánská stvůra, která je ve skutečnosti empatická a do určité míry i roztomilá. Jenže krom nadlidské síly a odolnosti Ted odhalil, že v bažině se nachází mezidimenzionální brána, kterou se dostane do takzvaného nexus bodu, odkud je možné vstoupit do jakékoliv reality, dimenze, říše… vlastně úplně kamkoliv. Jeho role je hlavně důležitá v Secret Wars.

Co to tedy znamená pro MCU? V podstatě jen to, že tu máme jednu z nejmocnějších postav, která může ovlivňovat cestování napříč realitami jak jen to jde. Nejen náhodné cestování, jako tomu bylo například v Lokim, případně i druhém Doctoru Strangeovi. Je škoda, že tento halloweenský speciál nedokáže fungovat momentálně více o sobě. Jde nejspíše o jednu z realit, případně unikátní říši, ze které se poměrně jednoduše dostane jedna z nejmocnějších postav vůbec. Trochu to tak připomíná vstup Captain Marvel do MCU. Tak či onak, rozhodně to není naposledy, co vidíme Man-Thinga v tomto univerzu.

Jaké máte na speciál názor vy? A ocenili byste více takovýchto speciálů? Dejte nám vědět do komentářů.