Pokud budeme mluvit o velkém životopisném filmu tohoto roku, tak všechny rozhodně napadne Oppenheimer. Což je zasloužené, o tom žádná. Dále mohou lidé zmiňovat Flamin’ Hot: Koření úspěchu, Priscillu, Ferrariho, který teprve vyjde, nebo Jeanne du Barry či Maestro a Iron Claw. Zkrátka je jich letos opravdu hodně. Ale co Napoleon? Jde o historického velikána, film s rozpočtem přes 200 milionů dolarů a je pod ním podepsán samotný Ridley Scott. Tohle samo by stačilo před několika lety na jasný úspěch v kinech. Ale letos o něm lidi moc nemluví. Můžeme hádat, jak moc za to může špatný marketing ze strany Apple TV, nebo kontroverze spojené s rozhovory s režisérem. Přitom jde o velmi dobrý film, jenž kombinuje moderní kinematografii s historickými eposy, které měly největší boom na přelomu tisíciletí. Jenže Napoleon byl natolik komplexní osobou s bohatým životem, že zkrátka ani dvě a půl hodiny nestačí na skvělé zpracování.

Asi není třeba zmiňovat, o čem tenhle film je. To je jasné už z názvu. Naštěstí ale nezabírá celý život tohoto korsického dělostřeleckého důstojníka. Film začíná Velkou francouzskou revolucí a končí jeho smrtí. Což je aspoň jen část života. Takže netřeba řešit dětství a dospívání, ale rovnou děj skočí do jednoho z nejdůležitějších dnů. Ale ani tam se moc neohřejete, protože děj skočí hned do jedné z prvních bitev pod vedením Napoleona. Pár minut tak sledujeme výbornou akční scénu v Toulon, která vede k jeho povýšení. A pak skáčeme co pár minut na další scénu a bod v jeho životě.

Možná už víte, kam tím mířím. Film se snaží pojmout co možná nejvíce věcí ze života Napoleona, že nikde ani pořádně nevydržíte. Pokud tak nemáte hlubší znalosti jeho života, tak vlastně ani vůbec nebudete tušit, co se momentálně děje nebo kde se nachází. Film sice někdy napíše, o jaký rok jde, případně kde se nacházíme. U některých postav přihodí i drobný popisek. Jenže to vůbec není konzistentní. Pokud byste nevěděli, že nakonec došel až do Moskvy, tak nechápete, v jakém vyprázdněném městě se nachází. Tenhle problém se několikrát opakuje. A protože se skáče neustále mezi událostmi, tak často nemáte ani prostor vydechnout.

Malé zpomalení děje naštěstí nabízí scény s Napoleonovou láskou Josefínou. Ty zabírají zhruba polovinu stopáže a patří mezi ty nejsilnější části filmu. Konkurovat jim dokážou možná tak tři velké akční scény, které jsou výborně zrežírované. Ale dramatické momenty sledující komplikovaný vztah těchto dvou postav jsou propracované a nabízí hlubší pohled do jejich charakteru. Bez nich by divák jen těžko pochytil rozpolcenost Napoleona či prazvláštní hlubokou lásku Josefíny. Hlavně zde nejvíce oceníte herecké výkony Joaquina Phoenixe a Vanessy Kirby. K tomu ani nemám co dodat. I když výborný výkon odvedli i herci ve vedlejších rolích, ale ti dva zkrátka nemají konkurenci. Nejen, že jim přes všechny lži a intriky věříte onu lásku, ale zároveň máte lehké pochopení pro jejich pochybení. Což celé podtrhávají jejich dopisy, které tvoří kostru děje. Jejich stesk a láska se projeví i před akčními pasážemi, protože se skrze dopisy neustále informují o situacích v jejich životech.

Ať už se momentálně ve filmu nachází intimní scéna nebo grandiózní bitva, tak sem tam ji naruší vtipná scéna. Někdy to je i poměrně na místě a napomáhá uvěřitelnosti scény, ale jindy působí jako pěst na oko. Často tak nevíte, jestli máte sledovat satiru, politické drama, historický epos, nebo intimní pohled do života dvou velkých historických osob.

Na druhou stranu bitvy jsou nejen výborně zrežírované a zahrané, ale i samotné lokace jsou zkrátka dechberoucí. Ať už jde o zámky, otevřená pole nebo bitevní pole. V tyhle momenty je rozpočet doopravdy znát. Hlavně jsou scény detailní. Do některých se budete i vracet, takže máte možnost si čím dál více všímat detailů. Pro lepší vcítění dopomáhá i orchestrální soundtrack, který je z valné většiny založen na dobové hudbě. Ale v nejvíce vypjatých situacích se kombinuje s moderní orchestrální hudbou pro lepší zážitek.

Napoleon je velmi dobrý historický epos s výraznými dramatickými prvky. Mnozí nadávají, že není úplně historicky přesný. Ale jde o lidi, kteří se až moc nimrají v detailech, nebo o Francouze, kterým vadí vyobrazení negativních vlastností jejich společnosti a Napoleona samotného. Spíše bych negativně bral absenci dovysvětlení některých dějových momentů, aby se i neznalí chytali. Tak jako tak jde o film, který za redakci NerdFixu doporučujeme na 7 bodů z 10. Ridley Scott nezklamal, co se týče režie. Co se týče vyprávění, mohlo to být o něco lepší. Tak jako tak jde o unikátní pohled na život tohoto velikána.