Pojďme začít tuhle recenzi jasným axiomem. Marvel má problém a postavu Captain Marvel se jim nepovedlo správně zpracovat. Tvůrci VFX si odhlasovali vytvoření unie kvůli špatným pracovním podmínkám nejen v Disney a Marvel zbrzdil produkci seriálů. Dokonce překopali celý systém, kdy za tvorbou seriálů stáli hlavně producenti. Teď si dávají se vším více na čas, přičemž každý seriál bude mít svého showrunnera. To se dotklo například Daredevila, jehož tvorba začne úplně od začátku pod vedením tvůrce seriálového Punishera. Změny se na poslední chvíli dotkly i dnes recenzovaného filmu Marvels. Většina očekávala velký průšvih, ale ve finále tomu tak vůbec není. Jde poznat, že film prošel určitými změnami, čehož si všimnete hlavně na postavě Captain Marvel, která ve svém projektu byla napsána jako totální… povrchní a nudná trapka. Zde ale dostala dvě, tři výchovné rány a uklidnila se, za což může hlavně postava Kamaly Khan. A upřímně, celý film zachraňují jednotlivé prvky seriálu této pákistánské hrdinky.

Marvels je specifický nejen svou krátkostí, ale zároveň faktem, že jde o první superhrdinský film se třemi hrdinkami v hlavních rolích. Musím zde všechny uklidnit. I když Captain Marvel byla vykreslována jako paní dokonalá, zde tomu tak není. Doopravdy můžeme hovořit o silných ženských postavách, které jsou silné ne z toho důvodu, že jsou ženy, ale díky svým unikátním vlastnostem. Monica Rambeau je primárně vědkyně, která vše spíše komplikovaně vysvětluje. Captain Marvel je ta mocná hrdinka, jež ale musí reflektovat své bezmyšlenkovité a egoistické chování. A Ms. Marvel je srdcem nejen týmu, ale i celého filmu. Pokud vám přišla charismatická v seriálu, tak zde to bude silnější. Vrací se i její rodina, která uvěřitelně balancuje mezi přehnaným strachem o dítě a podporou. Více než kdokoliv jiný si uvědomují potenciál své dcery, takže ji nedrží zkrátka. To ovšem neznamená, že jí nebudou volat do vesmíru a vyptávat se, co momentálně dělá, kde je, s kým je a že zabijou kohokoliv, kdo ji nebude pořádně hlídat.

Byl jsem velmi rád, že se ve snímku objevovali po celou délku stopáže, protože s nimi do filmu přišla i tématika rodiny a soudržnosti. Tahle ochrana donutí primárně Captain Marvel se zamyslet nad svým chováním. Přece jen Monica ji bere jako svou tetu a Carol na ni vlastně celých 30 let kašlala. Zároveň tu máme mladou Kamalu, kterou nejen musí ochraňovat, ale také ji donutí se otevřít ostatním, a hlavně jim naslouchat. Captain Marvel musí nejen čelit následkům svého sobeckého a egoistického chování z prvního filmu, ale také fungovat v týmu. Můžu potvrdit, že po stránce chemie protagonistek film funguje velmi dobře. Jen je škoda, že film jim nevěnoval o něco více prostoru. I deset minut jejich debatování navíc bych velmi ocenil.

O něco méně prostoru dostala záporačka Dar-Benn v podání Tawe Ashton. Její motivace je pochopitelná, ale nečekejte detailní rozbor mysli a minulosti jako například u High Revolutionera ve třetích Strážcích. Ve finále je do děje hozená, přičemž od špatného záporáka ji dělí pouze motivace. Až na výjimky nemá Marvel velmi dobré záporné postavy a Dar-Benn ani nepatří mezi ty nejhorší. Ale tak jako tak na ni rychle zapomenete.

Druhá dějová linie je na tom obdobně. Je zaměřená na rodinu Kamaly a Nicka Furyho na základně S.A.B.E.R. na orbitě planety Země. Není nikterak špatná, ale krom pár úsměvných scén a hromady koťátek vlastně nemá co nabídnout. Nebýt charismatické rodiny a Nicka Furyho, tak vás ani nechytne.

Soundtrack je na tom o něco lépe. Vychází z jednotlivých znělek superhrdinek a jemně je vylepšuje. Využití populární hudby je limitované, takže ji najdete jen v jedné montáži a jedné akční scéně. Což je ve finále dobře. A samotné akční scény musím taky pochválit. Jde o dobrou kombinaci delších záběrů a svižného střihu. Akce tak není chaotická, ale zároveň nepostrádá dynamiku. Choreografie je mimořádně dobrá a unikátní, hlavně díky častému prohazování postav. Zároveň tyto scény nesází jen na CGI, takže například lokace více vyniknou, protože jde o skutečné kulisy.

Marvels je ve finále příjemným filmem a překvapením. Ale vše dělá tak nějak napůl. Film není tolik vtipný, ani příliš akční nebo dramatický. Jde vlastně o řemeslně skvěle zvládnutý Marvel snímek. Jenže standardy fanoušků se navýšily, takže bez přidané hodnoty jde jen o lehce nadprůměrný film, který lze doporučit na 6 bodů z 10. Kdyby byl o něco delší a věnoval se chemii postav a jejich rozdílům, mohlo by jít o skvělé drama. Kdyby měl místo dvou absurdních scén takových momentů více, mohlo by jít o dobrou komedii. A kdyby měl více akce, tak mohlo jít o výbornou akční podívanou. Jenže takhle snímek obsahuje od každého trochu a úplně nemá svou unikátní identitu. Jo a mimochodem, dvě absurdní scény velmi hraničí na hraně cringe a absurdní komedie. Takže nemusí sednout všem. Záleží, jak moc máte rádi koťátka a jestli považujete nečekané zpívání za vtipné. Ale pokud vám aspoň trochu záleží na Marvel filmech, tohle pro vás budou příjemné necelé dvě hodiny, které rychle utečou a nijak neurazí.