Téměř žádnému kaskadérovi se nestalo, že by byl poznáván na ulici obdobně jako režiséři, herci nebo kameramani. Přitom právě oni povznáší výkon herců na zcela novou úroveň. Naštěstí se to v posledních letech mění. Dubléři jsou zváni do rozhovorů, vzrostli jim platy a zároveň mají větší zásah do tvorby akčních scén. Dokonce se z některých stali úspěšní režiséři, kteří povznesli akční filmy na zcela novou úroveň. Hal Needham a Buddy Van Horn sice tenhle trend začali, ale nikdy nedosáhli takové kreativní svobody a úspěchu jako Sam Hargrave s filmy Extraction, případně David Leitch s John Wick sérií a Bullet Train. A je to právě on, který stojí za dnes recenzovaným snímkem Fall Guy, u nás pojmenovaném jako Kaskadér. Tenhle film konečně nabízí i obyčejným divákům hlubší pohled do komplikovaného světa filmu společně s humorem a hlavně výbornou akcí.

Colt Seavers, kterého hraju já, teda Ryan Gosling, je kaskadérem, který byl na vrcholu své kariéry. Jenže jeden incident ho připravil nejen na několik měsíců o práci, ale ve finále i o úspěšný život a jedinou lásku, kameramanku Jody Moreno, kterou hraje Emily Blunt. Nečekaně mu ovšem zavolá producentka, že se musí vrátit zpátky k filmu, hlavně kvůli Jody. Jenže to není ve finále hlavní důvod. Musí najít hlavního herce a obrovitánskou hvězdu. Místo toho ovšem naráží jen na problémy, mrtvolu a jednorožce. Neptejte se, zkrátka tam je taky.

Příběh není kdoví jak dokonalý a bezchybný. Hlavní zápletka je snadno prokouknutelná a nenabízí nic extra nového. Ale to nijak výrazně nevadí. Film totiž nabízí dost akčních scén, které nejen nelze jinde vidět, ale zároveň skvěle zapadají do světa filmů a kaskadérů. Například když v jedné honičce použijí filmové atrapy k odlákání pozornosti. Hlavně je akce místy doopravdy surová a má výbornou choreografii. Je jedno, jestli jde momentálně o souboj jeden na jednoho v bytě s umělým tomahawkem, případně akční pasáž v převrhlém kontejneru nákladního auta, v níž figuruje i pes, který slyší jen na povely ve francouzštině. Hlavně většina byla udělána prakticky, což poznají i totálně neznalí diváci. O to více budete vtaženi do děje a akce jako takové. Hlavně (jak jste si mohli všimnout) jak akce, tak i příběh obsahují komické prvky. Přece jen není plastový tomahawk ideální zbraní.

Snímek má v sobě více humoru, než jsem zprvu čekal. Většina vtipných momentů je založena na situačním humoru a hereckých výkonech. Například Colt a Jody přede všemi “perou špinavé prádlo” s tím, že každá špatná odpověď vyústí v další bolestivý kaskadérský trik. Postava Winstona Dukea, kterého nejvíce můžete znát jako M’bakua z MCU, hází jednu hlášku z filmů za druhou, protože neumí úplně ideálně motivovat postavy. Film velmi rychle začne jeho motivační proslovy proměňovat v jemnou parodii dramatických scén v konkurenčních snímcích. Zde se to nabízí, když všechny postavy jsou od filmu a žijou jen tvorbou. Kdo jiný by si tak mohl dělat srandu z filmů než právě oni?

Herecké výkony jsem již lehce nakousnul. Každopádně i když Aaron Taylor-Johnson je skvělý jakožto arogantní herec, tak právě Ryan Gosling a Emily Blunt si získají vaše srdce. Již během prvního aktu se totiž vyřeší většina jejich problémů z minulého vztahu. Což by normálně mohlo působit urychleně, ale díky jejich výkonu budete okamžitě okouzleni jejich společnou chemií. Zbytek děje tak může více rozvíjet jejich individuální schopnosti. Kaskadér má i několik menších překvapivých rolí, které nebudu vyzrazovat. Ale budete rozhodně spokojeni.

Pokud ale patříte mezi ty, kteří nejsou spokojeni s hudební složkou složenou z většiny ze známých písniček, tak budete lehce zklamáni. Originální soundtrack není příliš výrazný a spíše než ústřední melodii si pamatuju písničky od KISS, AC/DC a Journey. Což samo o sobě nevadí. Rockové skladby převážně z 80. let patří mezi mé oblíbené. Ale silně zastíní soundtrack od Dominica Lewise, který má za sebou hudební složku pro Kingsman nebo Bullet Train.

I když se nemůže Kaskadér objektivně rovnat s kvalitami filmu Rivalové, který vychází ve stejnou dobu, tak ve finále je to právě Kaskadér, jenž si získá srdce více diváků. Pokud se alespoň lehce více zajímáte o tvorbu filmů, tak si snímek o to více užijete, můžu vám ho tak maximálně doporučit. Bohužel ale jemné problémy v návaznosti scén, zápletka a pár detailů sníží hodnocení pro většinu diváků. Za tým NerdFix tak můžeme doporučit film na 7 bodů z 10. Pořád jde o vtipný a akční zážitek, se kterým nešlápnete vedle. Dokonce se díky atmosféře k němu rádi vrátíte. Ale abyste byli nějak výrazně odpáleni kvalitami? To spíše ne.