Přijde upír, mumie a víla do malého bistra uprostřed ničeho a objednají si vafle a jahodový shake. To doopravdy není začátek trapného vtipu, ale začátek nového filmu od Wese Andersona. Tento režisér, který je ideální definicí Auteurské teorie, pokaždé přijde s unikátním snímkem, jenž je na první pohled jasně od něj. Přesto ale dokáže nový film nějak posunout, ať už jde o scénář, kameru, barvy, nebo herecké obsazení. Asteroid City kombinuje to nejlepší s čím kdy autor přišel, ale k dokonalému tutti frutti chybí ještě nějaký ten posyp. Jo a proč si pálím ruku o toaster? To pochopíte až po zhlédnutí filmu. Ale na tenhle vtip jsem fakt hrdej.

Děj pojednává o stejnojmenné divadelní hře zasazené v městě, které má jen jeden motel s vyhořelou chatkou číslo 7, benzínku, bistro, a kráter po meteoritu, jenž je chybně označován jako asteroid. Jednou za rok se sem ale sjíždí mladí nadaní vědci, aby prezentovali své vynálezy. Jenže letos vše probíhá tak nějak netradičně. Během hlavního eventu se totiž objeví mimozemšťani, což otřese s osudy všech postav. Bizarní situace, která krásně sedí do filmu od Andersona. Každá postava tak může naplno projevit svou podivnou osobnost.

A že je z koho vybírat, učitelka, fotograf s posttraumatickým syndromem, autističtí šprti, vědci, generálové, mimozemšťan, kovboj, mladistvý delikvent, divadelní režisér s krizí středního věku a tak dále. Zároveň všechny tyto postavy hrají doopravdy velcí herci od Stevena Carrela, Toma Hankse, Mayi Hawke, přes Sophii Lilis, Edwarda Norta, po Adriena Brody a hlavně Scarlett Johansson a Jasona Schwarzmara. A to nejsou ani zdaleka všichni. Herci se nejen výborně chopili rolí, kdy lehce přehrávají, či v bizarních momentech jsou smrtelně vážní. Co se týče absurdity i z herecké stránky, tak jde o to nejšílenější, co kdy Anderson natočil. Zároveň je ale příběh příjemně uzemněn, takže působí poměrně dost lidsky, což jsem upřímně nečekal. Jde o příjemnou změnu.

To ovšem neznamená, že budete mít možnost se vcítit do jednotlivých postav. To se ani nesnažte, protože o tomhle Andersonovi filmy vůbec nejsou. Sice tu postavy dostaly více prostoru, ale nikdy nevíte, co čekat. Dějové linie jsou mnohdy silně nastíněny, ale většinou nedojde ani k jejich naplnění. Na druhou stranu se zase stane něco z ničeho nic a v rámci děje to nedává zas tolik smysl. Prostě se to stalo. Tím je Wes poměrně známí, ale čeho je někdy moc je zkrátka někdy moc.

Musím ale hlavně pochválit kameru jako takovou. Anderson sice už dříve pracoval se širším poměrem stran, ale ve filmech jako Život pod vodou nedocházelo k takové plastice jako u Grandhotelu Budapešť. Zde se naštěstí oba dva styly výborně kombinují a doplňují. Dokonce dojde i častěji k narušení pravidla pravého úhlu, což mě pozitivně překvapilo.

Na závěr je důležité zmínit i country hudební složku, která jen podtrhává komické scény a pomáhá zasadit děj do pouštní lokace. Budete si s úsměvem na tváři broukat jednotlivé melodie, hlavně odrhovačku o samotném mimozemšťanovi.

Asteroid City je zkrátka bizarní komedie Wese Andersona, kterou jen těžko popsat. Nejde o dokonalý film a místy pokulhává na úkor absurdity. Ale tím je režisér známý. Oproti Francouzské depeši bych tenhle snímek doporučil i lidem, kteří nejsou seznámení s jeho tvorbou. Film rychle uteče, hlavně díky častému přerušování, kdy je vám oznámeno, že uvidíte čtvrtou až šestou scénu prvního aktu. Což by mohlo dělat více filmů v určité míře. Tak jako tak můžu za redakci NerdFixu doporučit film na 8 bodů z 10. Teď už je jen na vás abyste zjistili, proč jsem si popálil ruku o toastovač.