První část nové filmové Duny ovládla svět. Z pár nadšenců se po uvedení stal skoro až kult fanoušků, jenž se skládal jen z těch, kteří četli původní dílo od Franka Herberta, ale i z kritiků původního filmu z roku 1984. Hlavně se připojili i lidi, kteří nikdy o této značce neslyšeli nebo neměli rádi sci-fi žánr. Film utržil více než dvojnásobek svého rozpočtu, i když byl pár dní po uvedení vydán na HBO MAX. Pokračování díky tomu dostalo zelenou, čímž se dostáváme do současnosti. A pokud jste si mysleli, že první díl byl skvost, tak se podržte. Pokračování je po totiž ještě lepší. Stejně jako vy budete lepšími, když nám zanecháte palec nahoru a odběr, ať vám neunikne žádné nadcházející video.

Děj se odehrává okamžitě po prvním díle. Paul ví o celém proroctví, ke kterému byl předurčen. Zároveň se s těhotnou matkou nachází ve fremenském táboře, kde se má rozhodnout, co s nimi udělají. Ale díky několika silně věřícím jsou oba ušetřeni a může začít jejich dvouleté období mezi Fremeny. Harkonneni se snaží opět získat nadvládu nad Arakisem, do všeho se ještě více zapojuje Imperátor, takzvané čarodějky Bene Gesserit, milostný románek, proroctví, a tak bych mohl pokračovat. Ale nebudu, protože nechci nic vyzradit. Film v sobě skrývá dost příjemných zvratů a změn i oproti knížce. Oproti prvnímu dílu jich je znatelně víc. Ať už jde o úplné ignorování Navigátorů a Mantaty, nebo jiné zpracování Chani a Alie. Všechny změny jsou ale opodstatněné a v rámci celého snímku dávají smysl. Nebýt nich, tak někteří by mohli při sledování tvrdě narazit. Ať už by šlo o nepochopení některých aspektů, nebo by silná odlišnost mohla způsobit vytržení z děje.

Jakožto fanoušek knížek jsem rád, že dochází k těmto změnám. Děj rychleji plyne, vše je více založeno na atmosféře a vysvětlení celého principu kolem jistého proroka. V prvním díle mnozí nemuseli jasně pochopit, kdo to onen Lisan al-Gaib je nebo proč je tak důležitý. Po dokoukání dvojky ale budete s přehledem ovládat nejen tohle označení, ale i princip Muad’Diba či fungování velkorodů a fremenů.

Další příjemným doplňkem je větší dávka humoru. Z Duny se nestala komedie, ale například postavy Stilgara je vyobrazena více přirozeně. Na jednu stranu je novým učitelem Paula, na druhou stranu ho jeho víra dokáže místy tak moc zaslepit, že vidí znamení shůry i za tím, když Paul jasně pronese, že odmítá být prorokem. Tyhle perfektně střižené reakce vyvolají příjemné komediální scény, díky kterým si Stilgara velmi oblíbíte. Již není tak plochý. I díky hereckému výkonu Javier Bardem působí jako ten šílený strejda, který vám povolil i to, co rodiče zakázali. Jen protože to může být sranda.

Mnohé také potěší, že Zendaya jakožto Chani dostala konečně nějaký prostor mimo Paulovy vize. Jak jsem již avizoval, tak její postava prošla drobnými změnami. Je starostlivá, ale přesto neskutečně schopná válečnice, která pohrdá celým proroctvím a náboženským ideologiím. Jenže její láska k Paulovi ji lehce nutí podstoupit i kroky, kterými sama opovrhuje. Zendaya výborně ztvárnila Chanin vnitřní boj a lásku. Její dynamika s Timothée Chalametem funguje skvěle. Až natolik, že chtě nechtě se dostává napříč filmem víc a víc do popředí. Což vůbec není na škodu, protože film mistrovsky balancuje mezi romancí, akcí a vysvětlováním náboženských aspektů.

Z nových herců tu máme Léu Seydoux, Florence Pugh a Austina Butlera. Florence jakožto princezna a dcera Imperátora slouží jakožto vypravěč, který pomáhá dovysvětlit politické situace ve vesmíru. Jenže, což není herečky vina, časový skok mezi událostmi není zas tolik jasný a mnozí ho nepochopí. Což je škoda. Postava Margot Fenring, kterou Léa hraje, nedostane tolik prostoru. Ale právě díky hereckému výkonu a výborně napsaným scénám si ji zapamatujete, i když jde o hodně vedlejší postavu. Všechny ale zastíní Austin Butler, který se jako Feyd-Rautha Harkonnen stává novým úhlavním záporákem. I když se objeví ve filmu až v polovině, tak jeho vyobrazení šíleného psychopata je natolik dobré, že se může řadit mezi nejlepší filmové záporáky. Ano, je zlý jen protože je zlý. Ale to vůbec nevadí. Ne každá postava potřebuje tragické dětství, abychom mohli chápat, proč se chová jako absolutní blbec.

Už takhle by šlo o výborný film. Hlavně když soundtrack rozšířil Hans Zimmer ještě o další skvělé skladby. Ale právě scénář, střih a kamera jsou oproti prvnímu dílu ještě vylepšeny. Snímek se tak posouvá mezi ty nejlepší mistrovské filmy všech dob. A je také jedním z mála důvodů, proč film vidět nejen v kině, ale rovnou na IMAX plátně, který svým formátem vylepšuje každou scénu. Scénář jsem již chválil, hlavně jeho změny. Ale Denis Villeneuve s Jonem Spaihtsem našli dokonalý balanc mezi vesmírnou operou, dramatem s military prvky a náboženskou tématikou v naprosto odlišném světě s jinými aspekty. Hlavně zde jde vidět znalost původního díla. Ať už jde o drobné narážky na fungování světa, vykreslení charakteristik postav, případně paralely s vizemi z prvního dílu. Ať se budete snažit jakkoliv, chybu najdete jen velmi těžko. Scénář přesně ví, kdy se čemu věnovat a do jaké míry. Některé problémy a vlastnosti vám hodí přímo do tváře, jiné pomaličku poodkrývá, i když tomu bylo jinak.

Vše podtrhává atmosféra jednotlivých scén, kterou posiluje kamera. Ta dokáže bravurně střídat detailní záběry, panoramatické, porušovat zlatý řez či dlouho sledovat nějakou postavu. Ono se to špatně popisuje bez konkrétní ukázky, ale druhá Duna dokázala porušit některá pravidla, aby ukázala, že bez nich to funguje mnohem lépe. Což se naposledy stalo v takovéhle míře snad jen u Osvícení od Kubricka. Díky tomu, že režisér dokázal spolupracovat s kameramanem na takové úrovni, vše působí perfektně. A ještě aby ne, když kameramenem byl Greig Fraser, jehož práce vylepšuje a hlavně odlišuje všechny snímky. Pokud nevíte, tak mezi jeho největší úspěchy patří Rogue One, nový Batman nebo The Creator.

Je velmi těžké popsat všechny pozitivní části filmu, aniž bych vyzradil děj. Duna: Část Druhá totiž v mnoha ohledech není klasický snímek. Jde hodně o zážitek a atmosféru, který vytváří režie, kamera a hudba. Ale jen s tímhle by nemohlo jít o mistrovské dílo. Vše podtrhává skvěle napsaný scénář, že bych se nebál hovořit o vytvoření nového sci-fi magnum opusu, jakým tehdy byly první Star Wars. Tohle je moderní Impérium vrací úder. Naprosto dokonalé pokračování naprosto skvělého filmu, kterému na začátku téměř nikdo nevěřil. Jenže moderní techniky, zpracování a technologie z druhé Duny dělají ještě něco lepšího. Něco, co zkrátka musíte vidět. Tady není ani jiná možnost než film doporučit na 10 bodů z 10. Teď už jen čekat do konce roku na seriál Sesterstvo, které vyplní tu prázdnotu, než se dočkáme třetího a závěrečného dílu.