Písal sa rok 2020. V Austrálii horeli lesy, všetkých nás zatvorili do karantény. Čas na seba a na vnútorný rozvoj sme využili na sledovanie seriálov. V marci sme si otvorili Netflix a klikli na Tiger Kinga, Pána Tigrú. A všetci sme boli, že: WTF? akože čo? Dokument môže byť dobrý?

Áno, Netflix má v portfóliu veľa zaujímavých dokumentov. Vo veľa prípadoch už nejde hlavne o informačne nasýtené veci, ale o výtvory, ktoré nám hovoria príbeh, pohlcujú nás, nechávajú nás v napätí. Niekedy viac, než dobrý hraný film. Takzvaný žáner true crime, teda skutočný zločin, na chvíľu ovládol scénu. Jak vyrobit vraha, Nechutně bohatý, Město strachu, Já jsem vrah. Streamovacia platforma toho na poli dokumentov jednoducho priniesla veľa. A tak sme sa my v Nerdfixe rozhodli pozrieť na jeden z najnovších dokumentárnych počinov. Akurát, že sme si vybrali takú dobrú koko*inu.

DĚJINY NADÁVÁNÍ

Dějiny nadávání. A ešte k tomu s Nicolasom Cageom, ktorého niekedy milujete a niekedy si nie ste istí. To na nás priam volá: "Klikni si na mňa! Stojí to zato!" No, ale naozaj? Povedzme si, čo od dokumentu čakať .

HERCOV NAJLEPŠÍ NÁSTROJ JE PREDSTAVIVOSŤ. ALE NADÁVANIE, NADÁVANIE TAM JE URČITE TIEŽ...

NICOLAS CAGE...

Ide o comedy dokument, teda je odľahčený a vtipný. Ale stále dokument. Čiže humor a informácie sú dva základné kamene, na ktorých seriál stojí. Informácie sú nám odovzdávané klasickým spôsobom. Pomocou interview s odborníkmi na danú oblasť, v tomto prípade na nadávky. Napríklad lexikografička, kognitívny vedec, (to ani mi nevieme čo je), filmový kritik, spisovateľka, profesorka feministických štúdií. Ľudia zaoberajúci sa nejakým spôsobom priamo nadávkami, alebo jednoducho takí ľudia, ktorí majú čo dodať k tejto téme z odborného hľadiska.

Problematiku vysvetľujú pochopiteľne, vlažne a celkom výstižne. A to je tá informačná stránka. Humor slúži najmä na interpretáciu, čiže vykreslenie informácií. Túto rovinu zosobňujú zase herci a komici ako napríklad Sarah Silverman, Nick Offerman, Nikki Glaser či DeRay Davis. Tí reagujú, komentujú a dopĺňajú fakty vlastnými príbehmi a vtipmi. Je to skoro ako keby ste sledovali zbytočné reakcie youtuberov na iné videá. Akurát, že tu je to všetko v jednom, previazané, rozprávanie hladko plynie, a v podstate sa zabávate pri získavaní informácií a nenudí vás to.

A tak rýchlo prebehnete šiestimi 20 minútovými dielmi, z ktorých každý sa venuje inej anglickej nadávke. Čiže hlavným ťažiskom seriálu nie je nadávanie vo všeobecnosti, ale šesť konkrétnych slov. No všeobecné informácie o nadávaní sa dozvieme tiež. Šesť spomenutých nadávok je hlavným ťažiskom tej ktorej časti, ale v rozprávaní sú nám postupne dávkované zaujímavé informácie o tom, prečo nadávame, ako nadávame, kedy nadávame a ako nám to pomáha. Informácie sú doplnené aj peknými vizuálnymi pomôckami, ktoré sa tiež nesú v humornom duchu. Nad všetkými týmito prvkami stojí magická a charizmatická osobnosť Nicholasa Cagea, ktorý nás svojím hlasom a šarmom celou históriou nadávok sprevádza.

Dějiny nadávání sú taký pekný rýchly dokumentárny seriál, ktorý pobaví, poinformuje. Jeho nevýhoda tkvie predovšetkým v jazyku. Tým, že nosnou časťou sú konkrétne anglické nadávky, v preklade sa môžu stratiť niektoré vtipy, alebo nemusia tak dobre vyznieť. Taktiež niektorým sprievodným textom chýbali v čase robenia tejto recenzie české titulky. Ale aj bez znalostí angličtiny sa určite dobre zasmejete a dozviete mnoho zaujímavých informácií o nadávaní.

A čo môže byť pri dokumente lepšie, než to, že sa niečo dozvieme, a ani sa nenudíme. Dějiny nadávání toto určite splnili, majú pútavý obsah aj formu, veľmi príjemné rozprávanie, ale zase nejde o žiaden zásadný počin kinematografie. Jednoducho príjemná a poučná oddychovka, ktorá si od nás odnáša 9 bodov z desiatich, a môže si ich zobrať bárs aj do r*ti.