Říká se, že šachy jsou hrou králů. Inu, to už neplatí, protože tento svět právě ovládla nová královna. Výpověď o nelehké cestě geniální šachistky Beth Harmon se nám rozhodl podat Netflix. Ten tak činí s pomocí nového seriálu natočeného podle stejnojmenné knižní předlohy Waltera Tevise. Nuže, dámy a pánové... Dovolte mi, abych vám bez dalšího zdržování představil jeden z nejlepších seriálů letošního roku.

Pojďme si ale projít důvody, proč je Dámský gambit takřka bezchybným dílem. Asi vás teď nepřekvapí, když vám řeknu, že hlavním tahákem seriálu je především příběh a postavy, se kterými pracuje. Na Netflixu se sice letos objevila celá řada nových seriálů, které diváky zaujaly svým vyprávěním. Troufám si ale tvrdit, že žádný z nich nedosahuje toho, co se povedlo Dámskému gambitu.

V průběhu sedmi zhruba hodinových epizod máme příležitost sledovat život mladé Elizabeth Harmon. Už od dětství to tato dívka neměla lehké. V důsledku jedné tragické události se ocitla v sirotčinci. Paradoxem je, že právě tady se setkala se hrou, která předznamenala její budoucnost. Beth také není jako ostatní děti. Jako mnoho jiných géniů je i ona značně excentrickou postavou, která se ale mimo jiné potýká s démony minulosti.

Útěkem z nelítostného světa jsou pro ni šachy. Jen tam nachází klid. Jen to je pro ni místo, které dokonale ovládá. Bohužel si ale Elizabethina geniální posedlost vybírá značně krutou daň v podobě nebezpečné závislosti na sedativech.

Je neskutečné, jak dobře se tvůrcům povedlo postavu Beth v seriálu vykreslit. V jednu chvíli je zní stoupající hvězda šachu, která boří zažité konvence a bezprostředně vstupuje na území, kterému dosud vládli muži. Pak ale padá, a to až na to nejhlubší možné dno. Právě tento konflikt je hnacím motorem celého zážitku. Budete si říkat, dokáže-li hrdinka překonat samu sebe. Ptát se, co udělá v následujících minutách... Žádná vaše odpověď ale nikdy nepřekoná to, s čím tvůrci přijdou.

Šachy jsem považoval za hru, kterou nikdy nepochopím a vlastně mě ani nikdy moc nezajímala. Po zhlédnutí Dámského gambitu ale mohu s klidem prohlásit, že neexistuje sport, který by vás napnul tak, jako šachová partie. Seriálu se povedl doslova husarský kousek, protože přiblížil hru intelektuálů i běžnému publiku. Může za to samotný styl vyprávění, kdy se tvůrci nebojí do scén vložit napínavé ticho. Střih je excelentní a ze záběrů jednotlivých partií budete mít pocit, že sledujete akční bitvu. Tentokrát se ale neřinčí zbraněmi. Tohle je souboj brilantních mozků, který budete s napětím pozorovat.

Kamera také zaslouží jen slova chvály. Výborně totiž na diváka přenáší atmosféru celého zážitku, kdy například zblízka sledujete reakce šachisty, který urputně přemýšlí o dalším tahu.

Dobrý seriál ale samozřejmě nedělá jen scénář a kamera. Herci podávají nadprůměrné výkony. To platí zejména pro představitelku hlavní role, éterickou Anyu Taylor-Joy. Ta své postavě vtiskla nejen krásnou tvář, ale i nezapomenutelný charakter. To, co v tomto seriálu předvedla, bych se nebál označit za jeden z nejlepších hereckých výkonů tohoto roku. I další postavy si ale zaslouží uznání. Ať už je to rezervovaný ruský velmistr, pěstouni či poněkud nabubřelý šachista, kterého ztvárnil „Dudlánek“ Harry Melling. Zdá se nám to, nebo se tento herec na plátnech objevuje čím dál tím častěji?

Samostatnou kapitolou je i zdejší hudba. Musím říct, že hudební podkres mi bude ještě dlouhou dobu znít v hlavě. Dokonale totiž vystihuje atmosféru seriálu. Nebojí se smutných tónů smyčce, ale ani veselejších zvuků flétny doprovázené pianem. Po zhlédnutí seriálu bych vám tedy doporučil, abyste si sountrack poslechli zvlášť.

Dámský gambit je takřka bezchybným dílem, na kterém se ovšem najde několik nedostatků. Některé scény působí až zbytečně natahovaně. A tempo celého seriálu možná někomu přijde moc zdlouhavé. Přece jen jde stále o šachy.

Tohle ovšem jsou jen malé drobnosti, které celému zážitku neubírají na atraktivitě. Ať už patříte mezi náročné publikum či všedního diváka, na Dámský gambit se rozhodně podívejte. Já sám si jej dám minimálně ještě jednou. A víte co? Zajdu až tak daleko, že teď a tady prohlašuji, že Dámský gambit je nejlepším seriálem, který jsem letos viděl. Moc jsem od něj nečekal, ale o to více mě překvapil.

Šachy ještě nikdy nebyly zábavnější. Devět bodů z deseti.