První řada Zaklínače možná měla chyby, ale rozhodně se nejednalo o špatný start nové seriálové fantasy. Není tedy divu, že příznivci Bílého vlka chtěli víc. Druhá řada se tedy kvapem blíží, ale než se jí konečně dočkáme, přichystal si pro nás Netflix filmový prequel s podtitulem Vlčí sen. Ten se od seriálu snad nemůže více lišit, protože se jedná o čistokrevné anime, které zaklínačskému jménu ostudu rozhodně nedělá.

Opět se ocitáme na Kontinentu, kam je ostatně situována většina zaklínačských příběhů. Tentokrát se ale vyprávění netočí kolem Geralta z Rivie, ale zaměřuje se na jeho mentora, zaklínače Vesemira. Jelikož film slouží především jako prequel, poznáme tuto postavu v jejích nejlepších letech. Upřímně řečeno mě právě odhalování Vesemirovy minulosti, kdy zjistíme, proč a jak se stal lovcem nestvůr, bavilo nejvíce. Možná i proto, že anime udělalo z nabručeného staříka drzého, hláškujícího sympaťáka, kterého si s přehledem zamilujete.

Místy jsem měl pocit, jako bych se díval na zaklínačskou verzi Trevora Belmonta z Castlevanie, což ale nutně nemusíte brát jako výtku. Ostatně s tímto hitem, který taktéž vznikl pod hlavičkou Netflixu, má animovaný Zaklínač společného více, než jen podobného hlavního hrdinu. Při sledování si totiž nelze nevšimnout velmi podobného vizuálu, který nevyniká jen vysokou kvalitou zpracování, ale také neváhá prolévat krev proudem. A ano, dočkáte se i nahoty.

Není divu, když si film vzalo na starosti ostřílené Studio Mir, které mimo jiné pracovalo na vynikající Legend of Korra, která navázala na příběh avatara Aanga. Tvůrcům se ovšem podařilo poměrně přesně zachytit i drsnou podstatu Zaklínače, který nikdy nešetřil špínou, životním cynismem a rasismem. Pro pravověrné fanoušky knižní předlohy a her by mohl být větší překážkou snad jen odvážnější design známých monster, která rozhodně nevypadají tak, jak jsme zvyklí. To je ovšem pro žánr anime celkem typické, takže není až takový problém tento fakt tolerovat. Já sám jsem si na vizuál zvykl takřka ihned.

Co už jsem ale přehlížet opravdu nemohl, byly chyby scénáře. V jádru funguje velmi dobře a nestalo se mi, že bych se při sledování filmu vyloženě nudil. A věřte mi, že odhalovat Vesemirovu minulost je opravdu zábavné a pro mnohé z vás to určitě bude hlavní důvod, proč si film pustit až do konce. Jenže místy sráží nepochybné kvality filmu scény a momenty, které působí buď nahodile, nebo strašně uspěchaně. Během jeho sledování jsem se tak nemohl zbavit dojmu, že na úkor Vesemira zanikla řada menších epizodek vedlejších postav, kterým mohlo být dáno mnohem více prostoru. Na druhou stranu vám Vlčí sen zabere zhruba hodinu a půl, což je pro animované filmy celkem tradiční stopáž, byť by mu dvacet minut navíc určitě neuškodilo.

Je ale velká škoda, že si s vytyčeným prostorem tvůrci více nevyhráli, zvlášť, když se v tomto případě výběr postav opravdu povedl. Nechybí fanatická čarodějka, líný král, a samozřejmě ani různorodé osazenstvo hradu Kaer Morhen. Všichni zde představují motiv typický pro Sapkowskiho dílo, tedy že nic není černobílé a i v nehostinném světě se najde trocha lidskosti. Moralita z knih si tedy svou cestu našla i sem. Snad jen mladý zaklínač Luka mi moc nesedl - zde už ale nechám prostor vašim preferencím.

Hodně mě potěšilo, že Vlčí sen nepůsobí jako typická strojová produkce, která se snaží vyrobit co nejvíce děl spadajících pod jednu značku. Což koneckonců byla moje největší obava. Naopak je zde znát, že byla snímku věnována značná péče, což se odráží na větších i menších pomrknutích a odkazech směrem k fanouškům. Ne všech si během sledování všimnete, je ale velmi milé slyšet a potkat známá jména zaklínačského univerza. Slova chvály zaslouží i hudba, která kombinuje vokály, tradiční a moderní nástroje a filmu tak dodává středověkou atmosféru prodchnutou akcí.

Zaklínač: Vlčí sen se tak nakonec s přehledem vyrovná kvalitám svého hraného kolegy. A to navzdory příběhovým přešlapům, jako jsou neprokreslené vedlejší postavy, nahodilé události či kolísající tempo. Tyto chyby ovšem s radostí přehlédnete, protože jako celek funguje film skvěle. Obloukem by se mu měli vyhnout snad jen knižní puristé, pro které by se mohlo jednat o příliš extravagantní zpracování zaklínačského světa. Všem ostatním jej ale nelze jinak než doporučit.

Můj hlad po dalším Zaklínači tedy tento prequel ukojil více než dostatečně. Sám teď ale ve skrytu duše tak trochu doufám, že se časem dočkáme nějakého dalšího anime zpracování. Prostor tu totiž rozhodně je.

Za tým Nerdfixu tak filmu uděluji krásných osm bodů z deseti.