Brutální svět masivní sci-fi značky Warhammer 40,000 mě vždycky extrémně fascinoval. Kromě pár videoherních výjimek v podobě první strategie Dawn of War a střílečky Space Marine, které jsem ve finále hrál jako dítě a nic si z nich vlastně nepamatuju, jsem se však této značce vyhýbal obloukem. A důvod je prostý. Warhammer 40K je studnicí nekonečného množství příběhů v podobě wargamingových her, knih, komiksů a videoher. K pochopení tohoto světa prostě potřebujete extrémní množství vlastního času a nezřídka i nepřebernou sumu peněz.

Když ale nakladatelství CREW oznámilo, že bude letos vydávat novou komiksovou minisérii Marneus Calgar od Kierona Gillena, Jacena Burrowse a dalších tvůrců, velmi rychle jsem zpozorněl. Nová adaptace z dílny vydavatelství Marvel totiž v marketingových sděleních slibovala, že je určená nejen dlouhodobým fanouškům, ale i úplným nováčkům. A tak jsem se zachoval asi jako Fry z Futuramy v epizodě Krutá aplikace a ihned běžel komiks koupit.

Byla ale marketingová kampaň pravdivá? A jaký ten komiks vlastně je? Nejen na tyto otázky naleznete v dnešní recenzi odpovědi. Než se však pustíme do hodnocení, měli bychom si něco málo říct k historii celé značky.

Originální Warhammer je nejpopulárnější wargamingovou hrou na světě. Souboje velkých fantasy armád v podobě elfů, lidí, trpaslíků, orků a dalších fantaskních ras se za pomoci precizně malovaných figurek vedou mezi fanoušky již od roku 1983. Stolní hrou to však neskončilo, ale spíše začalo. Do současné doby totiž bylo vydáno nepřeberné množství knih, komiksů, karetních her a videoher, které daly všem frakcím a střetům hlubší příběhové pozadí a dopomohly vybudovat svět tak, jak ho známe dnes.

Čtyři roky od vydání původní tabletop hry se skvělý fantasy svět rozšířil i o sci-fi iteraci Warhammer 40K. Ta je zasazena v dystopickém, vědecko-fantastickém vesmíru, jež je pohlcen nekončící válkou mezi jednotlivými frakcemi. Nejznámější z nich je bezpochyby lidské Impérium. Velice nemilosrdný režim ovládaný nesmrtelným a božským Císařem, který je ochraňován tou nejikoničtější jednotkou celého univerza, vesmírnými mariňáky.

A právě jedním z těchto geneticky upravených, extrémně silných a ozbrojených chlapáků je i hlavní hrdina dnes recenzovaného titulu. Komiks představuje dosud neodvyprávěnou část životní cesty Marnea Calgara, legendárního velmistra kapituly Ultramariňáků, jež se musí porvat s hrozbou z minulosti ohrožující přítomnost systému Ultramar.

Příběh komiksu je rozdělen na dvě dějové linie. Ta první z přítomnosti sleduje Marnea Calgara jako velkého vojevůdce, který se snaží ubránit svou rodnou krajinu před útoky kacířů, nebo chcete-li přisluhovačů Chaosu. Druhá příběhová linie představuje Calgarovo dětství. Tedy období, kdy musel hlavní hrdina čelit extrémně náročnému výcviku, díky kterému se stal tím, kým je.

Obě dějové linie znějí na papíře velmi zajímavě, ale ve skutečnosti je mezi nimi vcelku velká kvalitativní propast. Zatímco příběh z minulosti je poutavý a zábavný každým coulem, linka z přítomnosti funguje většinu času jen jako dialogové uvedení do druhé příběhové linie nebo jako akční vložka plná náboženských citátů a siláckých řečí. Ke konci komiksu však začne kvalita velmi silně stoupat a celý příběh vygraduje v jedno epické finále.

Oficiální trailer od Marvelu

Největším plusem komiksu je ale skvělá forma uvedení do světa pro nováčky, kteří s Warhammerem 40K nemají žádnou zkušenost. Obě dějové linky jsou prokládány informačními stránkami, které novým čtenářům doplňují znalosti světa. Během hltání Calgarovy životní cesty si tak budete moci prohlédnout současnou podobu celé galaxie a válečných front, dozvíte se něco o důležitých letopočtech, velkém Císaři či planetách a budete svědky dopodrobna vysvětleného přerodu obyčejného člověka na Neofytu a následně na Ultramariňáka.

Ostřílené fanoušky i úplné nováčky jistě zaujme i vizuální stránka, která sice není naprosto dokonalá, ale udržuje si standard, na který jsme u komiksů z dílny Marvelu zvyklí. Kresba Jacena Burrowse a Guillerma Ortega je hezká, konzistentní a velmi věrná originální wargamingové hře. Oba umělci se navíc nebáli velice explicitního násilí, které k Warhammeru 40K prostě patří.

Ukázka z českého vydání

Minisérii se ale bohužel nevyhnul velmi častý nešvar v letteringu. Zatímco font použitý u slov hlavního hrdiny je perfektně čitelný, styl písma u adepta, se kterým Calgar vede většinu dialogů, je v některých případech těžko čitelný. Zvlášť, když adept sděluje nějaké delší myšlenky spojené s přepisem mechanických zvuků, které postava vydává.

Ve finále je ale komiks Marneus Calgar takovým malým darem z nebes pro lidi, kteří se univerza Warhammer 40K báli, a naprostou povinností pro dlouholeté fanoušky. Chyby v podobě nezáživnosti jedné z příběhových linek a místy špatně čitelného fontu skvěle vyvažuje poutavost Calgarovy minulosti, hezká, konzistentní kresba a perfektně zpracované informace o fungování světa. Za tým Nerdfixu komiks doporučuji na osm bodů z deseti.