Projekt Nanits Chronicles začal jedním velkým snem, snem filmového střihače Roberta Kaločaie, který měl ambice vytvořit první český filmový sci-fi blockbuster. Svět a námět pro jeho sci-fi snímek vznikal již od roku 2006. Robertu Kaločaiovi však došlo, že v Česku takový projekt absolutně nejde zrealizovat. Autor se rozhodl nevzdat a přenést jeho nápad do prostředí komiksu. Potřeboval však grafika a toho jednoho dne našel v Michaelu Petrusovi. A tak začal vznikat komiks Nanits Chronicles.

Toto české kreativní duo začalo projekt distribuovat digitálně. Jejich aplikace s jednoduchým názvem NANITS obsahovala nejen stránky jejich komiksu, ale také originální hudbu a zvuky, které plynule reagovaly na obsah vizuálních scén. Aplikace kromě Nanits Chronicles obsahovala i sto dalších titulů od autorů z celého světa.

Na začátku roku 2020 však Roberta Kaločaie a Michaela Petruse zasáhl nemalý problém. Z projektu odešlo několik investorů a aplikace NANITS se ze dne na den zastavila. Kreativní duo se však svého snu nevzdalo, spojili se s oblíbeným českým nakladatelstvím Epocha, díky kterému mohli dokončit dvě nákladné kapitoly z již rozpracovaného příběhů a vydat Nanits Chronicles ve fyzickém vydání. A tím se dostáváme do současnosti a po náročném úvodu můžeme přeskočit k recenzi.

Celý masivní svazek je rozdělen na pět kapitol, z čehož tři tvoří největší část příběhu. Vše začíná prologem, kde autor společně s kreslířem Brianem Terrerem představuje hlavní problém světa Nanits Chronicles. V roce 2045 napadne celý svět nepříjemné onemocnění Flua, které do deseti let zabije téměř čtyři miliardy obyvatelstva. Čínská společnost NFO však přijde se sloučeninou zvanou Nanits, která účinkuje proti Flue. Na krátký čas NFO zachrání lidstvo.

Už v tento moment je zcela jasné, že Robert Kaločai promyslel vše do posledního puntíku. Komiks na vás hrne spoustu informací a vy jen hltáte každé slovo o skvěle vymyšleném světě, ve kterém prostřednictvím tohoto komiksu nějaký ten čas strávíte.

Hned po úvodu ve stylu zpravodajství se děj přesune k hlavní povídce s názvem 2177. Svět je díky Nanits vyléčený a všude vládne mír. Hlavní hrdinkou je Marťanka Nia, která přilétá v rámci delegace na Zemi, kde se koná velká konference společnosti NFO. Nia se však připlete do spiknutí, jež ohrozí život nejen jí, ale i ostatních obyvatel Země.

Povídka 2177 je čistokrevné sci-fi bez příkras v podobě mimozemských ras. I když je Nia Marťanka, neznamená to, že je úplně jiný druh. Ve skutečnosti jen patří mezi potomky šťastlivců, kteří před Fluou utekli kolonizovat planetu Mars. Kromě skvělého příběhu o spiknutí, kde Nia hraje spíš roli slabé oběti, zde Robert Kaločai postupně doplňuje informace o sloučenině Nanits a o způsobu života lidí na planetě Zemi.

Druhá hlavní povídka s názvem Intermezzo čtenáře vrací do roku 2056, kde se odehrává postapokalyptický příběh mladého pistolníka Harryho, člena Scavova gangu, který přežívá mimo armádou vedená ghetta. Harryho život se ještě více pokazí během akce ve městě Santa Fe, jež se nepovede úplně podle plánu.

Intermezzo jakožto postapokalyptický western nemá s hlavní příběhovou linkou nic moc společného. Celý příběh funguje spíše jako ukázka toho, jak lidstvo zdivočelo během pandemie nemoci Flua. Kromě Harryho přímočarého řešení určitého problému si čtenáři mohou vychutnat i flashbacky do minulosti, které názorně ukazují chaos před úplným zhroucením lidské civilizace. Největším problém této povídky je samotné ukončení. I když Harry není pro příběh důležitý, samotná otevřenost konce vám nedá spát.

Závěrečná povídka se odehrává v roce 2225, kdy se sloučenina Nanits trochu vymkla kontrole. Svět ovládá zdravotnický korporát NFO a na černém trhu se rozmáhá nebezpečná napodobenina Nanits, která většinu uživatelů usmrtí. Hlavním hrdinou této povídky je detektiv Frinkle, zoufalý muž poháněný hněvem a touhou po pomstě, který se musí vydat do temných zákoutí města, aby zde vyhledal dealery napodobeniny Nanits a nadobro zničil černý trh, jehož obětí byla i jeho milovaná manželka.

Už jen z anotace je jasné, že povídka 2225 je špinavý kyberpunk s detektivním příběhem. Frinkle však není žádný slušný detektiv, ale zatrpklý polda, jenž kašle na výslechy, presumpci neviny a vše řeší dvěma způsoby, olovem nebo pěstmi. Na příběhu detektiva Frinklea je bezpochyby nejlepší vyprávění, které připomíná Sin City od Franka Millera. Detektiv toho za celou dobu moc nenamluví a celé vyprávění probíhá ve stylu jeho trpkých myšlenek, přesně jako tomu bylo u příběhu Marva v již zmiňovaném Sin City.

Na úplném konci servíruje Robert Kaločai s Felipem Arciniegasem Epilog. O něm vám toho z důvodu spoilerů nemůžeme nic moc říct. Jen zmíníme, že je stejně skvělý jako všechny ostatní příběhy a příběh Nanits Chronicles zakončí způsobem, který jasně naznačuje, že scénárista počítá s nějakým pokračováním.

Když shrneme děj kolem a kolem, Nanits Chronicles je prostě sci-fi béčko, ale rozhodně ne v hanlivém slova smyslu. Nanits Chronicles je totiž setsakra dobré béčko na vysoké úrovni, které by se mohlo bez problému rovnat se světovými komiksy. Kromě skvěle vymyšleného světa a obstojného příběhu musíme z pohledu děje vypíchnout i nestereotypní vyprávění. Zatímco 2177 představuje klasický přímočarý styl vyprávění s hromadou dialogů, Intermezzo zapojuje i pro lore důležité flashbacky do minulosti a 2225 představuje neobvyklé vyprávění v podobě myšlenek hlavního hrdiny.

Do jednotlivých povídek skvěle zapadají i perfektně vymyšlené, a hlavně rozdílné postavy, jejichž chování a schopnosti dávají naprostý smysl. Marťanka Nia je obyčejná dívka, která celý světový problém prožila v bezpečí na planetě Mars. A tím odpovídá i její zasazení do příběhu. Nejedná se o žádnou silnou ženskou postavu, ale o inteligentní ženu, jež hraje minimálně ze začátku roli oběti. Harry naopak představuje dítě s temnou minulostí, který se ve zničeném světě musí rvát o svůj holý život a moc nepodléhat emocím. Úplně nejlepší postavou je ale detektiv Frinkle představující klasického detektiva ze staré školy. Jeho zatrpklost, agresivita a nechuť se řídit policejními pravidly je zkrátka k nezaplacení.

Světové úrovni komiksu Nanits Chronicles samozřejmě dopomáhá i skvělá ilustrace od kreslířů Briana Terrera, Felipeho Arciniegase, Gabriela Ibarry Nuñeze a Pusteho vedených Michaelem Petrusem jakožto art direktorem. Kresba je krásně atmosférická a pro každou povídku jinak barevná, aby co nejvíce vystihla atmosféru daného příběhu. Většina grafiky vyniká skvělými detaily. Obličeje, akce, gore, oblečení, budovy, to vše je fantastické. Jediná méně detailní kresba je ta pro povídku Intermezzo. To však nejde brát jako mínus, protože špinavost kresby skvěle doplňuje atmosféru postapokalyptického příběhu.

Na závěr je určitě důležité zmínit, jestli Nanits Chronicles funguje i bez digitálních efektů. Já, jakožto neuživatel původní aplikace musím říct, že jsem si žádného problému nevšiml. Jelikož patřím mezi osoby potřebující ke čtení klid, jsem naopak rád za obyčejné čtení ve formě papíru, textu a ilustrací, protože by mě ambientní zvuky a soundtrack rozptylovaly.

Robert Kaločai, Michael Petrus a jejich tým skutečně dokázal stvořit první český sci-fi komiks, který může bez problému konkurovat světovým grafickým románům. Na Nanits Chronicles není nic špatného. Svět je fantastický, příběh zajímavý, postavy jsou logické a kresba je nádherná a atmosférická. A právě proto si i s ohledem na velmi přijatelnou cenovku a zpracování výtisku Nanits Chronicles zaslouží maximální hodnocení.