Keď vás zastihne akútny záchvat nostalgie, koho zavoláte? Predsa Krotiteľov duchov! Kultový snímok režiséra Ivana Reitmana, pôvodom zo slovenského Komárna, uzrel svetlo sveta v roku 1984. Úspešná komédia o štyroch na prvý pohľad málo dôveryhodných zato prekvapivo schopných špecialistov na paranormálne javy odštartovala multimilionovú frančízu a čo je dôležitejšie, zanechala obrovský kultúrny dopad na niekoľko generácií divákov. Prvý film a jeho pokračovanie, ktoré prišlo s päťročným odstupom sa dokonca zaslúžili o etablovanie pojmu blockbuster, pretože sa považujú za jeden z jeho prvých príkladov. Chápete Ghostbusters.

O príbehu, v ktorom sa mieša sci-fi, rodinná komédia a staršidelno samotný režisér povedal, že potenciálne pomáha zmierniť detský strach zo smrti, ktorá je potom menej desivá. Nastavil tak precedens filmom ako Muži v čiernom, Evolúcia, Susedská hliadka a mnoho ďalších. Mimo iné sa Krotiteľom duchov pripisuje aj vynález komédie založenej na špeciálnych efektoch. Filmy však mimoriadne zaujali aj kritikov a ako to už býva, začalo sa analyzovať. Niektorí sa domnievali, že ide o satiru na akademickú obec, intelektuálov, mestské autority či apatických Newyorčanov. Iní zase tvrdili, že film adoruje privatizovaný voľný trh, pretože predstavuje pomstiteľov zo súkromného sektora, ktorí prichádzajú za úplatu zachrániť arogantných a neschopných vladnych byrokratov. Ach, to čaro nechceného že?

Zo všetkými štúdiami, spinofmi, reklamami či zážitkovými atrakciami sme sa dopracovali až do roku 2022, kedy naše kiná opäť zachvatili duchovia. Ghostbusters: Afterlife alebo ak chcete Krotitelia duchov: Dedičstvo (Krotitelé duchů: Odkaz), je priamym pokračovaním pôvodných filmov. Treba povedať, že na treťom diele sa začalo pracovať bezprostredne po druhom snímku, no produkciu sprevádzali viaceré problémy. Bill Murray alias Peter Venkman sa spočiatku odmietol angažovať a v roku 2014 zomrel Harold Ramis, ktorý stvárnil Egona Spenglera. Okrem jednej z hlavných rolí spolu s ďalším krotiteľom Danom Aykroydom vytvoril dokonca aj scenár k prvým dvom komédiám a išlo tak o obrovskú stratu, ako pre fanúšikov, tak aj pre produkciu. Napriek tomu sa spoločnosť Sony nechcela franšízy len tak vzdať a preto v roku 2016 vznikol kinematografický nepodarok, o ktorom sa v slušnej spoločnosti nehovorí.

Konečne prišiel rok 2019, kedy sa materiálu chopil Jason Reitman, syn pôvodného režiséra a oznámil nové obsadenie i nové dobrodružstvo. Sú teda zatiaľ poslední Krotitelia duchov hodní Vášho času a peňazí?

Na začiatok musíme oceniť nostalgický tón celého filmu. Tvorcovia aj tu naskočili na dnes tak populárnu 80tková retro vlnu, ktorá nás nesie späť v čase. Atmosfericky sa totiž vraciame do doby, keď Steven Spielberg točil dobrodružné rodinné príbehy o statočných detských hrdinoch. Ghostbusters: Afterlife po vzore svojich predchodcov cieli na celú generačne rozdelenú rodinu. Hudba Roba Simonsena, ktorý naštudoval pôvodný hudobný podklad Elmera Bernsteina, vytvára príjemný tklivý pocit oslovujúci predovšetkým starších divákov. U mladšieho publika zrejme podobnú odozvu vyvolá svieže obsadenie na čele s Finnom Wolfhardom, ktorého môžeme poznať napríklad zo seriálu Stranger Things

Dej sa odohráva 32 rokov potom, čo krotitelia porazili v New Yorku Viga Karpatského. Do zapadlého amerického mestačka Summerville v Oklahome sa sťahuje slobodná matka Callie (Carrie Coon) so svojimi dvoma deťmi. Rodina finančne stráda a Callie dúfa, že keď získa starú schátranú farmu po svojom náhle zosnulom otcovi, situácia sa zlepší. Bohužiaľ však zisťuje, že otcov pustovnícky život jej privodil akurát dlhy a pofidérnu rodinnú povesť. Navyše sa stále nedokáže vysporiadať s tým, že ju ako dieťa opustil a cíti veľkú krivdu. Jej potomstvo však rieši svoje vlastné problémy.

Dospievajúci syn Trevor (Finn Wolfhard) sa usiluje zapadnúť do partie miestnych tínedžerov a jeho myseľ zamestnáva hlavne snaha získať si priazeň sympatickej servírky Lucky (Celeste O'Connor). Na druhej strane sociálne nešikovná, zato mimoriadne inteligentná sestra Pheobe (Mckenna Grace) sa odhodlane púšťa do rozpletania tajomstiev, ktoré ich dedko tak starostlivo ukrýval. Spolu s novým kamarátom Podcastom (Logan Kim), ohromným nadšencom do záhad a paranormálna, narazí pri objavovaní duchárskeho sveta na hrozbu obrích rozmerov. Do všetkého sa zamotá miestny učiteľ (Paul Rudd) aj Trevorova nová priateľka a všetkým je jasné, že v Summerville niečo nie je v poriadku.

Jeden z hlavných a v podstate takmer jediný problém filmu je istá snaha zavďačiť sa vlastnej legende. Tvorcovia vychádzajú formálne aj obsahovo zo spomínaných 80tkových rodinných dobrodružstiev plných tajomna a úžasu. Krotitelia duchov však vždy boli predovšetkým odľahčenou bláznivou komédiou. Výsledok je napokon zmesou akejsi rozpačitej úcty, nevyžiadaného fanservisu a snahy vytvoriť aktuálnejšiu o čosi vážnejšiu nadstavbu starého príbehu. Neznamená to však, že film nie je vtipný, ba práve naopak. Ak ste aspoň trochu ako my, na viacerých miestach sa naozaj výborne pobavíte, a to najmä vďaka skvelým hereckým výkonom. Za zmienku stojí nie len bezchybné detské obsadenie, ale aj dvaja hlavní dospeláci Paul Rudd a Carrie Coon.

Balans medzi vtipnými a dojemnými momentami je plynulý a prirodzený. Oceňujeme, že sa tvorcovia nesnažia okopírovať čaro a chémiu, ktorá fungovala medzi štvoricou pôvodných krotiteľov. Film nám ukazuje partiu detí, z ktorých sa každé svojím spôsobom usiluje nájsť si vlastné miesto vo svete vybudovanom ich predchodcami. Napriek ambícií vzdávať holt krotiteľskému kultu a uctiť pamiatku významného predstaviteľa frančízy, spočíva práve v tomto osobitosť filmu

Do tretej štvrtiny dej príjemne odsýpa a nechávame sa ním pohltiť v netrpezlivom očakávaní epického emóciami nabitého finále. Prichádza však trpké sklamanie. Základná kostra príbehu s hlavným záporákom neprináša žiadnu invenciu, čo je najviac citeľné práve keď sa príbeh blíži k rozuzleniu. Toto celé sme už videli na inom mieste a s inými postavami, ale predsa ostáva pocit nenaplneného potenciálu. Starostlivo budovaná atmosféra napätia a vzrušenia v závere vyšumí akosi prirýchlo.

A teraz prichádza spoiler. Cameo pôvodných krotiteľov duchov v plnej zostave. Áno je to tak, produkcia použila CGI model, aby sa tvár zosnulého herca Harolda Ramisa mohla rozlúčiť s fanúšikmi a naposledy skrížiť paprsky s niekdajšími hereckými kolegami. V celom snímku je veľmi jasne prítomný pietny tón a bez toho, aby som prezradila viac, sa tvorcom podarilo vo väčšine stopáže veľmi šikovne zachytiť hercovu prítomnosť aj bez CGI. Osobne si preto myslím, že jeho záverečné objavenie sa všetko tak trochu pokazilo. Prívetivý Egonov úmev je možno dojímavý, ale mlčanie postavy pôsobí zvláštne a nelogicky. Rovnako umelo a kŕčovito vyznieva tiež príchod samotných krotiteľov. Je zrejmé, že tvorcovia nechceli priamo vyvolávať duchov minulosti a dať skôr priestor novým talentom. Na druhej strane, fakt, že nás film na toto cameo ani trochu nepripravuje a krotitelia sa ukážu akoby mimochodom v posledných minútach rapídne uberá danému okamihu na sile.

Aby sme to teda zhrnuli film Ghostbusters: Afterlife rozhodne stojí za vašu pozornosť. Na rozdiel od pokusu z roku 2016 ide prinajmenšom o dôstojné pokračovanie. Prinajlepšom je to mimoriadne zábavná, dobrodružná a hlavne nostalgická podívaná so sympatickými postavami. Škoda toho záveru a neoriginálnej zápletky, ktoré zážitok trochu podkopávajú. Taktiež pokiaľ nie ste zarytým fanúšikom, fanservis v podobe hlášok a easteregov vám veľa neprinesie a miestami je toho sentimentu až príliš. V konečnom dôsledku však film funguje a drží pohromade, hoci by sme si želali, aby sa vydal ešte viac vlastnou novou cestou.