Videoherní společnost Blizzard v posledních měsících nezažívá zrovna nejlepší období a valí se na ni jako lavina jedna nepříjemnost za druhou. Světem otřásá kauza nevhodného chování na pracovišti, nepovedený byl i start remasteru legendárního Diabla II a král MMO žánru World of Warcraft čelí masivnímu exodu hráčů. Blizzard se teď topí ve vlastních problémech, ale pro jedno odvětví popkultury to, především v naší domovské krajině, neplatí. Po letech problémů se do Čech a na Slovensko totiž dostávají přeložené knižní a komiksové tituly ze světa World of Warcraft.

ÚSVIT KNIŽNÍHO SVĚTA

Dlouhé roky byly pro mnoho zemí, včetně té naší, nedostupné knihy a komiksy z populárního universa Warcraftu. Když si odmyslíme kroniky a Warcraft kuchařku, tak jakákoliv nová beletrie z tohoto populárního světa měla u nás červenou, protože Blizzard si cenil svých artiklů více než náš prezident korunovačních klenotů. Nicméně podmínky a cena knižních práv se od minulého roku staly stravitelnější pro naše nakladatele, a tak se můžeme v dohledné době těšit na pořádnou nálož čtení.

Jednou z prvních vlaštovek je komiks World of Warcraft – Kletba Worgenů, která u zahraničních kritiků sklízela v době svého vydání (2011) velké úspěchy. Nyní i my v našich luzích a hájích máme možnost si dílo od čtveřice autorů Nelson, Waugh, Lullabi a Washington konečně přečíst. Poděkovat za to můžeme nakladatelství Crew a Zuzaně Komprdové, která se postarala o překlad.

Než se pustím do komplexního hodnocení díla, tak se chvíli zastavím právě u překladu. Hráči a znalci Warcraftu budou možná překvapeni, že se překládaly i věci, které jsou pro hráče zažité ve své anglické variantě. Forsaken jsou Opuštění, Cenarion Circle je Cenariův Kruh a tak dále. Nicméně vždy, když se najde takováto přeložená věc, je u toho dostupná vysvětlivka s anglickou verzí. Já sám jsem zastáncem nepřekládat zjevné věci, jako jsou právě jména skupin, ale alespoň jsme se dočkali vysvětlivek, protože mně by se třeba na první dobrou Opuštění jako skupina nemrtvých okolo Lady Sylvanas nevybavili, byť ten překlad je trefný a správný.

DETEKTIVKA, NEBO NE?

Příběh samotný se dá rozdělit na několik částí. Kdysi krásné a mocné království Gilneas trouchniví a řeší několik závažných problémů. Před branami Gilneasu se shromažďují nemrtvé armády Opuštěných, které pro obyvatele města znamenají akutní a smrtelnou hrozbu. Nicméně nebezpečí se schovává i uvnitř bran, protože královské jednotky nejen že potlačují rebelii, která by mohla rozpoutat občanskou válku, ale uvnitř hradeb nosí zkázu skryté zlo, které vraždí a trhá nevinné občany na kusy. Uprostřed tohoto marastu stojí Halford Ramsey, proslulý a trochu nerudný lidský detektiv, který se snaží vyřešit brutální vraždy uvnitř rozpadajícího se města.

Těšil jsem se na ponurou noirovou detektivku, na kterou mě tak trochu lákala anotace a ke které viktoriánský Gilneas přímo vybízí. Bohužel detektivní složka tohoto grafického románu je ke své škodě velmi upozaděná. Ramsey totiž většinu času bojuje sám se sebou a jeho detektivní schopnosti jsou žalostně nevyužity. Detektiv je zajímavou postavou, která se dostala do velmi skličující situace, ale dovedl bych si představit osudovější a propracovanější prožitek utrpení a ztráty sama sebe, než jak tomu ve skutečnosti je. K rozuzlení vlastně přijde jako slepý k houslím, a to mi bylo hodně proti srsti.

ZRCADLENÍ MINULOSTI

Případ vražd se prolíná minulostí, kterou vypráví jeden z podezřelých, a ta se právě týká zrození Worgenů alias vlčích lidí, kteří se postupem času stali i jednou z hratelných ras v MMO World of Warcraft. Tyto události jsou vyústěním války mezi druidy, vedené legendárním Malfurionem, a pozůstatkem Plamenné Legie v čele s Xaviem a jeho Satyry. Ve světě Warcraftu se tahle potyčka nazývá Válka se Satyry a odehrává se pár let po událostech v populární knižní trilogii Válka Prastarých od Richarda A. Knaaka.

Tato část má mnoho společných styčných bodů právě s knižní trilogií. Komiks sleduje osudy nočního elfa a druida Ralaara Fangfirea, jeho druidího kamaráda Arvella, který zase randí s kněžkou bohyně Elune Belrysou Starbreeze. Jestli to fanouškům připomíná trojúhelník Illidan, Malfurion, Tyrande, tak já jsem měl po většinu knihy stejný pocit, byť tam odlišnosti jsou, ale kromě finálního vyústění jsou spíše kosmetického charakteru. Což mi trochu zavání bohapustým kopírováním.

Zkoumání druidismu nočních elfů a návrat některých populárních postav mi udělal radost, byť hlavní příběh má jiné hrdiny a jejich kvalita a motivace není v celkovém kontextu úplně k zahození. O světě Warcraftu mám nějaké znalosti, ale rozhodně se nepovažuji za někoho, kdo by mohl o WoWku přednášet. Zrození Worgenů a jejich prokletí je však v komiksu vykresleno strašně zajímavě. Zvlášť když se dvě hlavní linky propojí dohromady a k nim se přidá vedlejší linie ukazující směrem na samotného krále Gilneasu Genna Greymane. Tenhle mix tří pohledů se promísí do nečekaně chutného koktejlu, kdy o nečekaná překvapení opravdu není nouze.

EPILOG A FAN SERVICE

V epilogu je poté ještě jeden kraťoučký příběh, který prohlubuje příběh okolo zrození Worgenů. Trochu se ve mně perou pocity, že se vlastně nemohu rozhodnout, pro koho je tento grafický román určen. Fanoušci a znalci herního světa jsou připraveni o veškeré příběhové veletoče, nováčci zase nepoberou tu hromadu náznaků na věci, které nejsou napřímo popsány v knize. Jeden příklad za všechny, v knize se mihne vůdkyně Opuštěných Sylvanas Windrunner, ale kniha vám neřekne, že je to ona. Pro mnohé to může být jen jedna postava z mnoha, a přitom Sylvanas hraje prim i v nejnovějším datadisku a je jednou z nejvíce love/hate postav v celém univerzu.

A takových věcí nalezneme na stránkách hromadu, kniha leckdy vysvětluje věci naprosto zjevné, ale mnohá pomrknutí jsou čistě pro fanoušky a nováčky nechává zcela na holičkách. S fanouškovským servisem jde ruku v ruce i kresba dvojice Ludo Lullabi a Tonyho Washingtona. Ti se vyřádili především u druidů a jejich různých živočišných forem. Takové znázornění proměny druida v moonkina, kdy vidíme tělo obří sovy a hlavu nočního elfa, je naprosto skvostně znázorněný moment proměny, který se mi vryl nesmazatelně do paměti.

Autoři se drželi i pro mě nepochopitelných věcí, jako například že noční elfka ve zbroji vypadá jako v kovových bikinách a hnidopiši jako jsem já v tom jasně vidí, že takové brnění je pro boj tak trochu k ničemu. Jinak ale znázornění jednotlivých ras i jejich rozdílnosti jsou umělecky zvládnuté na výbornou a kniha se nejen dobře čte, ale i se na ni dobře dívá.

Po dlouhé době se nám naskytla možnost nakouknout do světa World of Warcraft skrze jiné médium, než je to herní, a komiks Kletba Worgenů je skvělou možností, jak se do světa plného magie a magických bytostí vrátit. I když se jedná o deset let staré dílo, tak příběh dokáže čtenáře připoutat do křesla, které neopustí do té doby, než neotočí poslední stránku grafického románu. A to je i přes pár zaškobrtnutí dobře.