Sir Arthur Conan Doyle před mnoha desítkami let vdechl život legendárnímu detektivu z Baker Street, byt 221B. Sherlock Holmes čtenáře uchvacuje dodnes, a to i díky tvůrcům, kteří se tento fenomén snaží přiblížit dnešní době. Mimo výtečného Sherlocka s Benedictem Cumberbatchem v hlavní roli se ke slovu dostala i Enola Holmes. Sherlockova mladší sestra, která je hrdinkou oblíbené knižní série spisovatelky Nancy Springer, se také dočkala své filmové podoby. Tu si vzal na starosti Netflix a ač se výsledek v mnoha ohledech zrovna moc nepovedl, základ pro pokračování tu byl. Toho jsme se nakonec dočkali, jelikož na tuto streamovací platformu dorazil druhý díl, který svého předchůdce v mnoha ohledech předčí. O bezchybnou podívanou se ale rozhodně nejedná a druhá Enola Holmes si bohužel nese mnohé z prohřešků prvního snímku.

Ale hezky popořadě. Film příběhově navazuje na události předchozího snímku. Pár měsíců poté, co Enola vyřešila svůj první případ, se rozhoduje v Londýně založit vlastní detektivní kancelář. Jenže ve společnosti, kde jsou ženy nikoli vyšetřovateli, nýbrž dámami v upnutých korzetech se strojeným úsměvem na tváři (tato představa se pomalu začínala obracet za pomoci tzv. sufražetek, které chtěly stejná práva pro ženy, zejména pak právo volební), Enolu nikdo nebere vážně. Také proto, že stále žije ve stínu svého slavného bratra. Její podnik se tak rychlostí blesku řítí k zániku. Naštěstí za Enolou přijde mladá dívenka, která ji požádá, aby vyšetřila záhadné zmizení její kamarádky, se kterou pracuje v sirkárně. Nudný život Enoly se tak rázem mění v napínavou a akční jízdu. Nebo ne?

Ze začátku scénář a vyprávění vypadaly nadějně. Úvod je velmi dobrý a dokáže vás zaujmout a navnadit na další dění, což je velký kontrast oproti prvnímu filmu, který mě osobně ani na chviličku nedokázal více zaujmout. Proto nechápu, proč si tuto laťku film není schopen udržet až do závěrečných titulků. Zhruba v polovině snímku se příběhová konstrukce začíná hroutit jako domeček z karet a člověku nezbývá, než jen nevěřícně kroutit hlavou. Veškerá logika a návaznost, což jsou pro jakoukoliv detektivku věci až životně podstatné, se v tu ránu ztrácí. Některé scény působí strašně nahodile, jako by k nim příslovečné nitky případu vůbec nesměřovaly a ve snímku se ocitly jen náhodou. Nemluvě o tom, že příběhové zvraty uhádnete pomalu už na začátku filmu. Korunu tomu nasazuje finále. Sice nechci spoilerovat, ale jednu věc, která mě opravdu naštvala, teď prozradit musím. V Enole Holmes 2 se objeví i legendární padouch Moriarty. Nevadí mi, že se autoři rozhodli z této postavy udělat ženu, ostatně to i zapadá do celku filmu, který v kontrastu s jinak odlehčenějším příběhem snad až přehnaně vážně řeší otázku emancipace a feminismu. Co už ale ignorovat nemůžu, je fakt, že zdejší verze Moriartyho je spíše špatně pojatou karikaturou, nežli důstojnou nemesis. Představte si, že Moriarty, génius zločinu, se nechá chytit jako pouliční zlodějíček. Ano, ten Moriarty, který vždycky tahal za nitky ze tmavých stínů. A ještě k tomu hrdinům vykecá svůj celý plán. To přece jde proti všemu, co má tato postava představovat.

Vadila mi i romantická linka, kde se Enola snaží poprat s city a svou první láskou. Působí až příliš nuceně a možná by tvůrci udělali lépe, kdyby od jakékoliv romance dali ruce pryč. Na druhou stranu ale film potřebuje nějaký konflikt. Naopak chemii mezi Sherlockem a Enolou je radost sledovat. Navzájem se špičkují a s postupem času si k sobě i nachází cestu. Sledovat, jak moc si jsou tito dva vlastně podobní, je nesmírně zábavné a je to jeden z důvodů, proč se na Enolu Holmes 2 vyplatí podívat. Svůj velký návrat zažily i monology bořící čtvrtou stěnu, které ale opět zbytečně narušují běh filmu. Nelze ale autorům tento přešlap příliš vyčítat, jelikož si na tomto filmovém prvku, který je velmi náročné správně uchopit, vylámal zuby nejeden autor.

V roli Enoly můžete opět očekávat Millie Bobby Brown. K jejímu výkonu řeknu asi toliko, že mě vůbec nepřekvapil. Tato herečka snad v každém filmu a seriálu hraje úplně stejně nudným způsobem (nejenom mimikou, ale i hereckým projevem) a tak mě její pojetí Enoly neurazilo, ale ani nijak zvlášť neoslnilo. Myslím si, že kdyby se Millie Bobby Brown více snažila, filmové scény by hned byly o něco emotivnější. Takto ve mně ale jednotlivé Enoliny repliky nezanechaly absolutně žádný dojem.

Mnohem lépe si vedou vedlejší postavy, které se dají považovat za úspěšně zvládnutou parodii známých literárních hrdinů a archetypů. Henry Cavill si pro sebe krade diváckou pozornost, vrací se i Helena Bonham Carter a objeví se zde i David Thewlis (možná si jej vybavíte jako profesora Lupina z filmů o Harry Potterovi) v roli slizáckého vyšetřovatele. Tito herci pochopili, že Enola Holmes má být především rodinnou zábavou, a tak u svých postav záměrně přehrávají. Pro někoho to může být hereze, ze které by se sir Doyle obracel v hrobě, ale vzniká tak poměrně komická, avšak nadmíru zajímavá řada postaviček, které si zamilujete. Například již zmiňovaného Sherlocka, který je dokonce v jedné scéně brutálně opilý (hned jsem si vzpomněl na seriál Sherlock, kde se na pánské jízdě po londýnských pubech ztřískal s Watsonem).

Oproti prvnímu snímku se zlepšil i vizuál a Enola Holmes 2 působí mnohem filmovějším dojmem. Viktoriánský Londýn je zde velmi dobře vykreslen, zaujmou vás různorodé interiéry a scény natáčené v přírodě. Neutěšenost viktoriánské doby je díky tomu na několika místech více než hmatatelná. Trochu mě pak mrzelo, že si tvůrci více nevyhráli s kamerou, především při akčních pasážích, které přímo vybízí k netradičním úhlům záběrů, které by akci podtrhly.

Celkově tak Enola Holmes 2 sice jedničku překonala, ale ne o moc. Příběhová linka zpočátku vypadá slibně, pak se ale citelně rozpadá a hledat nějakou logiku je marné. Hlavní postava svým výkonem nijak neoslňuje, zaujmou vás spíše jiní herci ve vedlejších rolích. Moji kritiku však berte s rezervou. Enola Holmes 2 je svým zaměřením spíše odpočinkovou zábavou a tento účel se jí vlastně daří do puntíku plnit. Pokud tedy nehledáte propracovaný film, ale spíše něco pro rodinu nebo nenáročný večer, s tímto snímkem rozhodně krok vedle neuděláte. Jen to mohlo být lepší.

Pokud se tedy Enola Holmes 2 dočká pokračování, Netflix by mu měl určitě věnovat mnohem více času a pečlivosti. Nejsem si totiž jistý, že napotřetí bych byl tolik shovívavý.

Od Nerdfixu si Enola Holmes 2 odnáší šest bodů z deseti.