“Půjčovna Masa” je česká varianta názvu knižní sci-fi série s původním jménem Altered Carbon, která na Netflixu dostala i svoji seriálovou podobu. Oblečte své oblíbené pouzdro, připojte se na svůj preferovaný virtual, anebo se prostě jenom pohodlně usaďte: Dneska si zrecenzujeme právě druhou řadu.

Ta, překvapivě, začíná tam, kde skončila série první. Jen o nějakých zhruba třicet let později. Což je ve světě, ve kterém můžete měnit těla stejně snadno a rychle, jako naše vláda čas vyhrazený pro nákupy seniorům, víceméně zanedbatelná chvilka. Úplně první, co mě v seriálu praštilo do očí, byla absence kouřících lidí. První série budila silný dojem noirové detektivky sedmdesátých let, a to navzdory tomu, že se knižní předloha datuje do roku 2002. Byla plná drsných týpků a typek, kteří, napěchovaní elektronickými implantáty, bloumají špinavými, neony ozářenými ulicemi, páchnou nekvalitním tabákem a pro ránu nejdou daleko.

To vše se ve druhé sérii změnilo. Kouřící lidé zmizeli zejména proto, že se Netflix zavázal omezit zobrazování kouření, aby nedocházelo k propagaci tohoto zlozvyku. Anebo aby omezil množství příchozích hate-mailů, vyberte si. Změnila se ale i celková atmosféra seriálu. Jasně, pořád tu jsou všemocní metové, výměna těl či hotely s virtuální AI obsluhou. Chybí mi tu však takový ten pocit špíny a beznaděje, který sálal z první série. Což mi přijde trochu škoda.

Na druhou stranu se tu místy setkáte s postavami, se kterými jsme se v první sérii už rozloučili. A to ať už formou flashbacků, tím, že se tu objeví jejich klonovaná pouzdra, která mají zmást hrdinu, anebo v jednom případě oživí postavu kompletně. No, oživí. Řeč je o Poeovi, hotelovém AI, kterého - podle všeho neúspěšně - v minulé řadě smazali. Nicméně jeho backupy očividně nefungují úplně na jedničku a Poe glitchuje. To v praxi znamená, že se čas od času vrátí k různě staré záloze, která si nepamatuje nic z toho, co se dělo před glitchem. Do jisté míry si to uvědomuje a je z toho nešťastný. Daleko více pak hlavní hrdina, kterého to pravidelně dostává do dost nepříjemných situací. Tvůrci tuhle postavu prostě rozbili a je to skvělý! Poa jsem měl hrozně rád, nicméně kdyby mi ho vrátili, jako by se nic nestalo, cítil bych se asi trochu podvedený. Tento přístup, nicméně, mi je mi velice sympatický.

Co mi vzhledem k jedničce přijde vyloženě slabší, je herecké obsazení. Jsem sice velký MCU fanboy a Anthony Mackieho a jeho Falcona zbožňuji, v Altered Carbon je však v přímém srovnání s jedničkovým Joelem Kinnamanem citelně slabší. Zejména postrádá jeho charisma. Jeho parťačka Trepp, kterou hraje Simone Missicková a.k.a. Misty Knight z Defenders série, je taky OK, ale opět taková nemastná-neslaná v porovnání s mexickou policajtkou ze série první. No, a hlavního meta v první sérii hrál James Purefoy, takže je docela fuk, kdo obdobnou postavu hraje ve druhé.

Nekuřáckou planetu Harlanův svět, na které se příběh druhé série odehrává, už známe. Takeshi a jeho sestra se tu narodili, podstoupili výcvik a stali se zde z nich elitní vojáci odboje, takzvaní Vyslanci. Takeshi tu pokračuje v pátrání po své dávné lásce a vůdkyni odboje v jedné osobě, Quellcrist Falconerové, kterou díky bohům nepřeobsadili. Dozvídáme se tu také více o samotném přepouzdřování a o mimozemské rase starších, na jejichž technologii je celá tahle sranda postavená.

Sečteno a podtrženo: na rozdíl od první série, kterou bych, jak už jsem zmiňoval, do jisté míry přirovnal k noirové detektivce, je dvojka spíš o hledání sebe sama. Je to téma, které rezonuje drtivou většinou všech postav. Jakýsi případ je tu sice také vystavěn, ve výsledku tu však hraje až třetí housle. Víceméně je sem vmezeřen pro to, aby vyplnil prázdná místa a seriál nesklouzl jen k hloubavém sebepoznávání a putováním za svou milou.

Navíc, kde jsme u sequelů zvyklí, že do nich tvůrci vkládají “víc všeho”, mám zde spíše opačný pocit - je tu méně akce, méně atmosféry, méně charismatu.

Druhou sérii seriálu Půjčovna Masa tak považuji za lehce nadprůměrný počin, který rozhodně neurazí, ale ani přílišně nenadchne. Tak snad se to zase nějak rozjede v té další.