Píše se rok 2021, blíží se léto a na Netflixu právě přistává další zombie snímek od Zacka Snydera. Tento americký režisér se po 12 letech rozhodl vrátit ke svým debutovým kořenům. Ty představují vylepšené hordy démonů s neukojitelnou touhou po čerstvém mase. Jeho nejnovější snímek nese název Armáda mrtvých a je na první pohled jasné, že se ani zdaleka nedrží konvencí bývalé vlajkové lodi hororu. Příběh je zasazen do prostředí Las Vegas. Právě tam z vojenského auta vyběhne svalnatý mutant, který pomocí svých kousanců promění město hříchů v apokalyptické zombie království.

Z milovníků hazardu jsou teď potácející se kousači, kteří slouží jako pěšáci pro takzvané alfy – elitní zombíky, jež jsou rychlejší, silnější, a především chytřejší než jejich primitivní kolegové. Aby se předešlo šíření nákazy, nechá vláda celé město ohradit kontejnery, za kterými se formuje karanténní oblast střežená armádou. Ačkoliv překročení hranic znamená téměř jistou smrt, některým lidem se toto riziko vyplatí podstoupit. Kasina totiž sice z velké části pohltila poušť, ale v jejich útrobách se stále ukrývají poklady, které je škoda nechat lehnout popelem.

Skupina žoldáků se proto vydává na sebevražednou misi, na jejímž konci stojí vidina bohatství. Jejich cestu sleduje nezvykle velká škála rozostřených objektivů, která je zasazena do propracovaných, ale zcela nevyužitých lokací. Prostředí je sice hezké, ale kdyby se veškeré dění odehrávalo na opačné straně Států, vyšlo by to úplně na stejno. Vegas je zde tedy spíše jenom pro efekt, ale najde se v něm řada inovativních prvků, jež Snyder přenáší například z videoher do světa filmu. Třešničkou na dortu je v tomto ohledu zombie tygr nebo Elvis Presley užívající poslední momenty slávy předtím, než ho rozdrtí padající Eiffelovka. Vše dokonale zapadá do snímku, který se dá se označit za průměrné béčko sloužící jako krátká přehlídka praštěných nápadů, jež nutně nemusejí dávat logiku. Tento americký blockbuster si ale klade mnohem vyšší ambice, kvůli čemuž divákům zprostředkovává dvouapůlhodinové utrpení.

Snyder se snaží každému prvku dát nějaký význam, a proto všechno působí strašně natahovaným a nesoudržným dojmem. Ten navíc táhnou ke dnu nefunkční dialogy, které v řadě situací působí nepřirozeně a nuceně, a vlastně do kopy vůbec nedávají smysl. Stejně je na tom i hudba, v jejímž důsledku některé scény působí spíše jako parodie na všechno, co dělá zombie tematiku hrdým zástupcem hororu. Na to, že se snímek prezentuje jako akční horor, je zde opravdu hodně přesahů do zcela odlišných žánrů - ať už se jedná o komické dobývání sejfu nebo scénu u generátoru, kde se taťka terminátor přepne do melodramatického režimu a začne řešit rodinná traumata, přestože se pár pater pod ním bojuje o život.

Tempo vyprávění místy umí nabrat na obrátkách, ale ve finále se tohoto ve filmu zase tolik neděje. Vypuknutí nákazy pokrývají úvodní titulky, poté následuje dlouhá příprava na loupež a než se do zdecimovaných ulic konečně podíváme, uběhne více než třetina celkové stopáže. Poté se nám před očima neustále střídají dvě nebo tři lokace, ze kterých se tvůrci snaží vyždímat maximum, avšak s nulovou dynamikou. V této jednotvárnosti na druhou stranu vynikají charaktery jednotlivých postav, které jsou naopak velice rozmanité, ale někteří představitelé se s nimi perou natolik, že se jim dají jen stěží věřit.

Armádu mrtvých celkově hodnotím jako multižánrový kýč, který si je jistý v akčnějších momentech, ale v příběhové či technické rovině přímo plave. Úvodní sekvence dokáže diváka navnadit na skvělý zážitek, ale tento dojem se postupně vytrácí, až nakonec zmizí úplně. Nový druh zombíků, který si dokázal podrobit i zvířecí říši, sice oceňuji, ale ve finále je součástí opravdu malé základny věcí, jež ve filmu fungují. Za redakci mu proto uděluji pouhé 4 body z 10. Tento mlhavý zombie los od Zacka Snydera tentokrát opravdu nevyhrává.