Příjemná a svižná společenská hra s krásnými ilustracemi a nádechem středověku? Tak přesně takový jsou Architekti Západního království (v originále Architects od the West Kingdom). 

Studio Graphill games, které stojí za hrami jako Circadians: First Light nebo sérií o drsných Nájezdnícich ze severu, nám v roce 2018 představilo novou herní sérii Západního království a prvním dílem jsou právě Architekti. Na naše české herní stoly jim pomohlo vydavatelství Tlama games, které nám také již stačilo představit udatné Paladiny, a na dveře s nedočkavostí klepající Vikomti, jenž dorazí letos v létě.

Architekti jsou hrou z žánru euro se zajímavě pojatými prvky worker placementu, od herních designérů Sama Macdonalda a Shema Phillipse s grafickým designem od Mihajlo Dimitrievski, kteří nás zavede do období Karolínské říše kolem roku 850 n.l.. V roli královských architektů se hráči pokouší stát tím největším stavitelem všech dob. Jak svými stavbami (od hrnčířského stánku, přes hvězdárny a university, až po monumentální katedrálu), tak ale i svou počestností a majetkem se každý hráč snaží získat co největší věhlas (ve hře reprezentovaný vítěznými body) a tím se dostat do přízně královského dvora.

Pro klidné svědomí je nutné na začátek přiznat, že i když architekti dokáží navodit příjemnou atmosféru, téma středověku zde není tím nejvíce zakořeněným prvkem. Lze si je představit v daleké budoucnosti, na sci-fi vesmírné stanici nebo v kouzelném fantasy světě plné magie

Na druhou stranu nesporně zajímavým prvkem hry je využívání čeledínů, které rozmísťuje hráč po mapě. Ti totiž na herním plánu zůstávají a čím více pracovníku hráč postupně pošle například na těžbu do kamenolomu, tím větší produkci následně získává.

To se však nebude líbit soupeřům a na scénu přichází lehký konfliktní prvek hry. Protihráč může jít burcovat lid na městském rynku. Zde při správných argumentech (mince sem, mince tam) přesvědčí místní občany o zrádných úmyslech svého konkurenta, zajme jeho pracovníky a zamezí mu v jeho aktivitách. Avšak není třeba zoufat. Po krátké chvíli se čeledíni vrátí do architektovy hutě a hráč si uvědomí, že tento podlý tah mu vlastně pomohl. Volní pracovníci totiž neustále docházejí a jejich pracovní síla je stejně potřebná jako samotné zdroje.

Hráč si může pomoci i dalšími vcelku nečestnými praktikami. Například získat vzácné suroviny v temných uličkách černého trhu, nenápadně se vloudit do pokladnice výběrčího královských daní apod. Nic však není úplně zadarmo a někdo s tak pokleslou morálkou se například nemůže účastnit stavby něčeho tak svatého jako je katedrála.

Tyto všechny prvky fungují jako balanční mechanizmy a velice příjemně doplňují hru, aniž by hráče násilně rušily.

Partie je velice svižná a z počátku se bude zdát, že než stačíte třikrát mrknout, již budete opět na tahu. S úbytkem pracovníků a vyhlídkou dostavěné katedrály se sice hra zvolní a přijdou i momenty hloubání, kam poslat zbývajícího čeledína. Avšak i přes to si udrží příjemné tempo a tak při vašem deskoherním večeru zbude čas i na nějaký ten jiný titul.

Pokud máte rádi hry s krásným vizuálem a příjemně vybalancovaným herním systémem z žánru euro, s lehkým konfliktem mezi hráči a přitom neočekáváte detailní raně středověkou simulaci, hra Architekti Západního království vás jistě nezklame.