Herní série Heroes of Might and Magic patří na poli počítačových her mezi legendární herní série. Především třetí díl dosáhl velkého věhlasu. Počátek série se datuje do roku 1995, kdy světlo světa spatřil první díl. Druhý díl přišel hned následující rok, přičemž tři roky poté vyšel zatím nejpopulárnější a nejvěhlasnější díl série. Tento díl byl tak populární, že v roce 2015 vyšla jeho HD remake edice. Rok 2015 se kryl i s posledně vydaným sedmým dílem této herní série. A právě na popularitě značky a především třetího dílu vzniká desková hra Heroes of Might & Magic III The Board Game.

Videoherní značka momentálně spadá pod firmu Ubisoft, proto se s ní spojilo deskoherní vydavatelství Archon Stuidos. To se rozhodlo pojmout kampaň ve velkém, v rámci čehož o ní bylo slyšet již mnoho měsíců před jejím zahájením. Dokonce bylo osloveno mnoho světových deskoherních influencerů a po domluvě jim byl zaslán prototyp hry. Z České republiky se tak vlastnictvím této verze může chlubit Bartyx, který jej představil dva měsíce před kampaní na svém youtubovém kanále. Odkaz na jeho video lze najít i v samotné kampani. Také bylo možné hru ozkoušet na světově velmi uznávané deskoherní události Spiel Essen, která se pořádala od 6. do 9. října. Studiu se na první pohled tato masivní propagace vyplatila, protože hra byla zafinancována již za deset minut od svého spuštění.

U deskoherních Kickstarter kampaní se často stává, že je požadovaná cena deskové hry výrazně podstřelena. Na to v poslední době dokonce několik vydavatelství doplatilo, ať již svou reputací, nebo i hůře. Požadovaná cena pouhých 50 000 dolarů tak působí jako podobně nastavená cena. Dosáhnout takové částky bylo spíše sázkou na jistotu. Nicméně hodinu a půl po zahájení kampaně se vybraná částka pohybovala na devítinásobku svého vytyčeného cíle, což slibuje skutečný úspěch a příslib dobré budoucnosti deskové hry.

PŘEDSTAVENÍ HRY

Původní videoherní předloha staví hráče do pozice vůdců fantasy hradů a dává jim do rukou hrdiny, kteří pod sebou mohou vést armády. Hrdina se pohybuje po mapě, kde zabírá zdroje a získává suroviny, aby mohl nechat rozrůstat své město a najímat další jednotky. Druhou rovinou hry je pak samozřejmě využití armád jak v boji s neutrálními jednotkami, tak s protihráči. Hra je koncipována jako tahová strategie. A jako každá tahová strategie svádí k tomu, aby byla převedena do deskoherní podoby.

Pochopitelně jsou požadavky na deskovou a počítačovou hru rozdílné, ať již v náročnosti, herních mechanismech, správy komponent, ale i herní době. A přesto, pokud by se deskoherní zpracování příliš vzdálilo od své předlohy, tak by hra nepotěšila fanoušky, na které podobně slavné licence nejčastěji cílí. Kickstarterová kampaň se pochopitelně případné přispěvatele snaží co nejlépe přesvědčit, že právě tato hra si ve všech požadavcích vede právě tak, jak by si fanoušci přáli.

Desková podoba hry je na první pohled velmi věrna své videoherní předloze. Ilustrace hradů, mapy a i schopností jsou přeneseny téměř jedna ku jedné. Ke změně grafiky došlo u jednotlivých monster a jiných jednotek. Jejich vyobrazení neodpovídá původní jednoduché, přehledné a s jemnou nadsázkou i roztomilé grafice, ale v deskoherní podobě dostali ilustrátoři v jejich vypracování volnější ruku. Stále je vidět původní vzezření, ale detailnější a akčnější zpracování může hráče lépe vtáhnout do atmosféry světa, v němž jsou součástí armády rytíři, mantikory i draci.

Na hráče čekají rovnou dvě herní příručky. První příručkou jsou hutná pravidla. Ta nepotěší svou délkou, ale také se objevily výtky o tom, jak přehledně jsou napsány. Nicméně tyto výtky se týkaly podoby před samotným spuštěním kampaně a ty aktuální pravidla prošly příjemnou obměnou. Přes očividnou délku a složitost bude možné znalcům předlohy hru vysvětlit poměrně rychle. Druhou knihou jsou nejrůznější scénáře a mise, čímž hra získá jak na rozmanitosti, tak na velkém i fanouškovském rozšíření hratelnosti do budoucna.

Videoherní předloha nabídla hráčům rovnou osm různých hradů. Deskoherní verze bude o něco skromnější a omezí se jen na tři. Prvním je Castle, hrad zaměřený na rytíře, anděly a jiné jednotky představující dobro a řád. Druhým z hratelných hradů je Necropolis, hrad zaměřený na magii smrti, nemrtvé a na rozšiřování svých armád o padlé protivníky. Posledním hratelným hradem bude Dungeon, hrad zaměřený na magii a mystická monstra žijící především v podzemních jeskynních systémech.

Hra nabídne hráčům hned několik herních módů. Pro solo hráče bude přichystán kampaňový mód. Pro dva a tři hráče je zde varianta všichni proti všem. A konečně pro čtyři hráče je připraven kooperativní režim, kdy se hráči rozdělí do dvou týmů. Krom toho je třeba vybrat scénář. Ten může krom podoby mapy ovlivnit i některá pravidla hry. Nezávisle na tom volí hráči i obtížnost hry, což určuje například sílu neutrálních jednotek, případně hojnost počátečních zdrojů.

Objevování mapy je samozřejmě důležitou součástí jak původní předlohy, tak i této hry. Herní plán se skládá z několika hexagonových kartonových dílků odstupňovaných dle úrovně, přičemž každý z nich obsahuje celkem sedm území. Mapa je seskládána před začátkem hry dle vybraného scénáře. Dílky s hodnotou jedna představují počáteční hrady jednotlivých hráčů a jsou tak logicky jako jediné na začátku hry odhaleny. Během hry hráč, který nový dílek odhalí, jej obrátí lícem nahoru a natočí jej dle svého uvážení. To může hráče podnítit k tomu být co nejrychlejším průzkumníkem a přizpůsobit si mapu k co nejvýhodnějšímu

Krom podoby mapy si hráči na začátku hry samozřejmě vyberou i frakci a s ní i hrdinu. Karty hrdinů jsou oboustranné a jedna představuje postavu zaměřenou spíše na boj a druhou zaměřenou spíše na kouzla. To je dáno především funkcí v podobě čtyř základních statistik. Jedná se o bojovou sílu, obranu v boji, sílu kouzel a znalost kouzel. Ty jsou ve hře reprezentovány za pomocí separátních balíčků, z nichž je hráči přiřazen příslušný počet karet. Tedy v případě bojové síly tři se jedná o tři karty z této skupiny do balíčku, v případě obrany dva se jedná o dvě karty na zvýšení obrany a tak dále. Poté si každý z hráčů lízne kouzlo magického šípu a také se přidají do balíčku. V případě bojového hrdiny se jedná jen o jednu kopii, u kouzelníka jde o dvě kopie. Navíc má každý hrdina i nějakou tu unikátní schopnost. Dále každý hráč získá na základě obtížnosti i nějaké suroviny reprezentované počtem surovinových kostek, s nimiž hráč hodí a také nějaký malý artefakt do začátku. Na nejnižší úrovni se jedná o dvě surovinové kostky a dva artefakty, na obtížnost Imposible (nemožná) nejsou bonusy žádné.

Jak je tedy již z přípravy hry jasné, hra využívá jak kostky, tak karty. Ale aby se hráči u stolu neztráceli ve velké a nepřehledné správě surovin, tak byly oproti původní hře zredukovány na pouhé tři. Ve hře je zlato, stavební suroviny a poté hodnotné suroviny. Díky tomu se mohou hráči skutečně soustředit na samotnou hru, protože koordinovat původních sedm surovin by v případě deskové hry, kde se o výpočty a o kontrolu nestará počítač, mohlo být poněkud nepřehledné. Nejen díky tomu může být deskoherní podoba výrazně menší a kratší, než jak tomu je u původní podoby hry.

Další prvek náhody jsou kostky, přičemž hra obsahuje tři druhy. Bojové kostky mohou v boji přidat, případně ubrat maximálně jednu bojovou sílu. Kostky surovin přidávající jeden ze tří zmíněných zdrojů. A poslední jsou kostky pokladů, které fungují trochu složitěji. Může na nich padnout získání artefaktu, polovina úrovně a nebo hození jednou, případně dvěma kostkami zdrojů. Hráči tedy mohou dobře kalkulovat s tím, co mohou očekávat za odměny, ale nemohou se na to zcela spolehnout. Případné přesycení nepotřebnou surovinou lze pochopitelně řešit přes tržiště, kde se může hráč směnou zbavit nepotřebné suroviny pro ty ne a ne sehnatelné.

Součástí hry je samozřejmě i vylepšování hrdiny. K tomu dochází jak při průzkumu mapy, tak i bojem. Jednou z hodnot, kterou lze získat vyšší úrovní, je počet karet držených na ruce. Čím silnější hrdina bude, tím více schopností získá. Jejich získání poskytuje zajímavý interaktivní prvek. Hráč si může vzít vrchní kartu z odhazovacího balíčku, případně si líznout dvě karty, jednu si ponechat a druhou zahodit. Hráči původní předlohy jistě poznají všechny schopnosti, které jsou zde rozděleny na základní a pokročilou úroveň. Právě úroveň hrdiny určuje, kolik pokročilých karet je hráč schopen za kolo zahrát.

Většina scénářů umožňuje hráčům mít pouze jednoho hrdinu. V případě více možných hrdinů představuje druhý spíše pouhou podporu.

Krom hrdiny lze samozřejmě vylepšovat i hrad. Každý hráč má plánek s vyobrazením své domovské základny a k tomu sedm míst, kde je možno stavět. To je řešeno přes kartonové dílky, které vyhrazená místa pro stavbu překryjí a rozšíří ilustraci o novou budovu. Díky tomu je možné sledovat své město, jak se postupně rozrůstá.

Hra je koncipována na konečný počet kol. Konkrétně je měřidlo kol nastaveno na šestnáct hodnot, ale některé scénáře to mohou pochopitelně modifikovat. Každý hráč si na své stupnici označuje příjem surovin ze zabraných dolů a případně jiných zdrojů a v každém lichém kole získá příslušný příjem. Každé sudé kolo je vyhrazeno líznutí karty z balíčku událostí, které mohou herními pravidly nečekaně zamávat.

Boj

Jednou z nejdůležitějších součástí hry jsou samotné bitvy.

Pokud se hráč na mapě dostane na pole označené římskou číslicí, podívá se do tabulky a dle zvolené obtížnosti hry zjistí, kolik nepřátel a jaké ze čtyř úrovní proti němu vstoupí do boje. Hráč u sebe může mít jen pět druhů jednotek, přičemž hrad jich nabízí po vzoru videoherní předlohy sedm.

Herní pole je poměrně malé, konkrétně tři na pět polí. Pohyb jednotek se vyhodnocuje dle jejich priority, přičemž létající jednotky mají pohyb o tři pole, bojovníci dva a střelci mohou vystřelit a pohnout se o jedno pole. Jelikož mohou dostávat penalizaci za vzdálenost, tak pohyb zvláště po výstřelu může poskytnout výhodu do budoucích kol. Nicméně pouze souboj proti hráčům a nejsilnějším neutrálním jednotkám v podobě auzorových draků trvá až do konce. Souboj proti neutrálním jednotkám je otázkou jednoho kola.

Samotný souboj je poměrně jednoduchý. Jednotka s útokem na blízko zaútočí na nepřítele, vedle nějž stojí svou silou. Od síly se odečte obrana bránící se jednotky. Oba hráči mohou zahrát karty jak útočené, tak i obrané, které mohou pohnout se statistikami. Také je možné zahrát karty dovedností a nebo až jedno kouzlo za kolo. Poslední fází souboje je hození kostkou, která může výsledek modifikovat nějakým směrem maximálně o jednu hodnotu. Zraněná jednotka dostane odpovídající počet zranění o hodnotě rozdílu útočného a obranného čísla. Pokud jednotka přežije útok, může až jednou za kolo souboje útok vrátit. Nejde tedy o nic složitého, přesto poskytuje hra pro deskové hráče dostatek prostoru pro využívání deckbuildového mechanismu.

Bonusy z Kickstarter kampaně

Když byla desková hra původně představována, tak myšlenkou bylo mít ve hře figurky všech monster. Ty jsou dokonce vidět i v traileru a na většině propagačních materiálech. To ale s ohledem na vzrůstající ceny výroby i dopravy deskových her v posledním roce není momentálně cenově přijatelné. Z toho důvodu je základní hra opatřena pouze karetní podobou jednotek a jedině přispěvatelé na Kickstarteru, kteří podpoří Azure Pledge, získají i miniatury jednotlivých potvůrek.

Rozšíření Battlefield

Figurky se samozřejmě hodí k prvnímu z možných rozšíření v podobě propracovanějšího a složitějšího souboje, který mnohem více připomíná původní videoherní předlohu. V tomto rozšíření ale hráči nebudou prozkoumávat mapové dílky, nicméně dostanou balíček dobrodružství. Oba hráči si líznou pevně stanovený počet karet a následně mohou mezi kartami najít artefakty, události, bitvy s neutrálními potvorami a mnoho dalších. V balíčku jsou samozřejmě zdroje na zkultivování hlavního města i najímání jednotek, ale jde o omezené množství, s nímž musí hráči správně nakládat.

Poté hráči pomocí pokročilých pravidel boje rozestaví jednotky na hexagonové bitevní pole. Aby nebylo pole příliš prázdné, tak jsou zde i žetony s různými terénními překážkami. Díky tomu je možné zažít více koncentrovaný zážitek, který se soustředí jen na závěrečnou bitvu. Nutno poznamenat, že to je i způsob hraní mnoha hráčů, kteří si v domácí a přátelské atmosféře chtěli užít videohru. Nejprve se vyčistila mapa a poté se vše vyřešilo v jednom epickém závěrečném klání.

Hrad Rampart

Dalším rozšířením je hrad Rampart. V rozšíření je nová frakce, která se zhlédla v silách přírody. Mezi jednotkami jsou tak lukostřelečtí elfové, pegasové, jednorožci, draci a další podobně pohádkové bytosti. K tomu se přidávají další neutrální jednotky, nové artefakty, kouzla, karty událostí, specializací a také válečných strojů a další drobnosti, které rozšiřují základní hru. K tomu také kniha misí.

Hrad Fortress

Poslední rozšíření je Fortress přinášející stejnojmenný hrad z původní hry soustředící se na mytologická monstra orientovaná na bažinná prostředí. Obsah tohoto rozšíření rozšiřuje základní hru prakticky stejně, jako předchozí rozšíření.

Další rozšíření

Součástí kampaně jsou samozřejmě různé odměny za dosažení různých finančních cílů. Krom různých kosmetických vylepšení a rozšíření stávajících komponent se objevila možnost odemknout i hrad Tower. Ten v původní předloze představoval především magické bytosti. Měl by být dostupný v rámci odměn za přispění pro kohokoli, kdo chce minimálně verzi s figurkami. Lze ale očekávat, že tvůrci by nakonec nejraději vydali všechny herní frakce.

CENA HRY

Nejlevnější podpora Kickstarterové kampaně obsahující hru bude stát 75 eur. Pro zisk hry i s figurkami bude třeba si připlatit 44 eur, tedy celkovou částku 119 eur. Pro zisk figurek i všech rozšíření je cena nastavena na 169 eur. Nejvyšší cena 199 eur zahrnuje navíc limitovaný artbook a plakát.

Pro Českou republiku se poštovné pohybuje na hodnotě 14 eur a v případě sběratelské edice stoupne cena na 15 eur.

Pokud vše půjde dobře, tak bychom se hry mohli dočkat ke konci příštího roku.